Helló, kommentelők! Talán ezt itt még elolvastátok, mielőtt hozzászóltok

"Úgyis csak a kommentekért járunk ide."

Ha valaha vette a bátorságot, hogy rákattintson a cikk alatti, "Hozzászólások" felirató széles zöld gombra, akkor már biztos találkozott ezzel a mondattal. Az állítás, hangozzék ez bármilyen furcsán, valószínűleg igaz.

Mármint nem az, hogy általában csak a kommentekért járnak ide az emberek, hanem az, hogy aki kommentelni jár ide,

azt minden valószínűség szerint egyáltalán nem érdekli, hogy mi alá kommentel.

Ezt bizonyítja az a Texasi Egyetem Engaging News Project című programjának friss kutatása, amely szerint a kommentelők nagyobbik része legalább annyi időt, ha nem többet tölt a kommentek olvasásával, mint a cikk elolvasásával - már ha egyáltalán olvasta a cikket, és nem csak a címet. Ha egyáltalán a címet végigolvasta. Vagy el. Vagy legalább ránézett. Vagy ha ránézett, legalább felfogta, hogy mi van odaírva. Ezekről ugyanis tapasztalataim alapján egyáltalán nem vagyok meggyőzve.

De hagyjuk is a személyes tapasztalatokat, amikre kvantitatív kutatást semmiképp sem alapoznék. A texasi kutatók viszont pont kvantitatív kutatásokra alapozva állítják, hogy

a kommentelők 20 százaléka még saját bevallása szerint is több időt tölt a kommentek, mint a cikk olvasásával.

Talia Stroud, a kutatás vezetője az eredményeket ismertetve úgy foglalta össze, hogy a szerencsés esetben a cikk alatti kommentszekció a társadalmi párbeszéd terepe - függetlenül attól, hogy kapcsolódik-e amúgy a cikk témájához, vagy sem, mert hát ha nem olvassák a cikket, akkor nehéz kapcsolódni. A legrosszabb esetben viszont igazi gonoszkodó, rasszista, gyűlölködő trollfesztivál alakul ki a kommentek alatt, ahol tobzódhatnak a pszichopata jellemvonásokat mutató trollok.

Épp ezek miatt amúgy Stroudék kutatása szerint az internetezők épeszű többsége messze elkerüli a kommentszekciót. 35 százalékuk ugyan belenéz a kommentekbe, de eszébe nem jutna hozzászóni, és mindössze a valaha valahol - például a közösségi médiában - kommentelők 14 százaléka kommentel bármit hírszájtokon.

Stroudék kutatása is alátámasztja azt, amit érzésre már mondtam a cikk elején:

a kommentelők nagy része alig tölt időt a cikk olvasásával, annyit biztosan nem, hogy felfogja a leírtakat. Véleménye viszont rögtön van, és azonnal meg is osztja.

Stroudék vizsgálatai alapján a kommentelők egy része csak a Facebookra posztolt cikk címéig jut el. Ők is részei annak a csoportnak, akiket a cikk egyáltalán nem érdekel, a kommentszekcióra csak mint találkahely tekintenek.

Erre a jelenségre válaszul döntött úgy több nagy amerikai sajtótermék, hogy egy az egyben megszünteti a kommentelést. Mások más taktikát választottak: kijelöltek egy munkatársat, akinek az a feladata, hogy maga is kommenteljen, próbálja terelni, irányítani a beszélgetést. Na, ez a nem kis emberi és anyagi ráfordítást igénylő megoldás Stroudék vizsgálata szerint akár 15 százalékkal is csökkentheti a "kommentek instabilitását", vagyis a kommentszekcióban tomboló őrületet. (Via Quartz)