Egy művészcsoport köztéri reklámokat cserél le művészeti plakátokra

MŰVÉSZET
2016 április 09., 14:16
comments 46

Hosszú riport-interjút közölt a Business Insider egy Robert Marcuse álnevű férfival, aki a Brandalism nevű alkotói csoportot vezeti. A csoport neve a brand, azaz márka és a vandalizmus szavak összetételéből ered, és pont azt csinálják, amire a nevük is következtetni enged: a nagy márkák tucatreklámjaival szeretnének leszámolni.

Ennek érdekében köztéri plakátokat, posztereket és hirdetőtáblákat rongálnak meg úgy, hogy a reklám helyére valamilyen művészeti alkotást vagy figyelemfelhívó, politikai üzenetet tesznek.

photo_camera Forrás: Brandalism

Azért a köztéri reklámra mentek csak rá, mert értelmezésük szerint, ha az ember odakapcsol egy tévécsatornára, kezébe vesz egy újságot vagy felmegy egy weboldalra, akkor legalább áttételesen beleegyezik abba, hogy a tévécsatornán, újságban vagy weboldalon reklámokat mutatnak majd neki. Az utcával azonban nem ez a helyzet, nem lehet egyszerűen úgy dönteni, hogy holnap olyan utcákon megyek dolgozni, ahol nem látok reklámokat.

Eszerint pedig a köztéri reklám vizuális környezetszennyezés, amit nemcsak akaratuk ellenére mutatnak az embereknek, de még a cégek és márkák világuralmát is erősíti.

photo_camera Forrás: Brandalism

A Brandalism csoport egyébként a 2011-es nagy-britanniai zavargások idején jött létre, aztán egyre többen csatlakoztak, de a tevékenységük sosem lett igazán rendszeres. Többnyire csak nagyobb, időszakos kampányokban dolgoznak.

2015-ben például Párizsban, a klímacsúcs idején cseréltek le rengeteg plakátot.

Robert Marcuse azt mondta a Business Insidernek, hogy bár rengeteg hirdetést rongáltak meg, a rendőrökkel még sosem volt dolguk. Ez azért van, mert hamar rájöttek: profinak kell látszani az akció idején, és akkor senki nem fog gyanút.

photo_camera Forrás: Brandalism

A plakátokat kihelyező művészek általában láthatósági mellényben, egyenruhában és profinak kinéző szerszámokkal törik fel a hirdetőszekrényeket és ragasztják át a táblák plakátjait. Párizsban például egy alkalommal a francia JCDecaux hirdetőcég munkatársai segítettek nekik kirakni egy posztert, mert azt hitték, hogy az aktivisták is a JCDecaux-nál dolgoznak, csak még újak, ezért esetlenek a mozdulataik.

A csoport pedig újabban nagy reklámcégek munkatársait biztatja arra a plakátjain, hogy gondolják át, mit is csinálnak és álljanak át a Brandalism reklámellenes oldalára.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.