Sikeresen átszelte a Csendes-óceánt, és helyi idő szerint nem sokkal éjfél előtt földet ért San Francisco közelében a Solar Impulse 2 nevű napelemes repülőgép. A gép Hawaiiból indult és megállás nélkül 62 órát repült üzemanyag nélkül.
A gépet irányító svájci pilóta Bertrand Piccard tavaly márciusban indult az Egyesült Arab Emírségekből, a Csendes-óceán átrepülése volt a vállalkozás legkockázatosabb szakasza, mert Piccard vészhelyzet esetén nem tudott volna leszállni.
.@bertrandpiccard completed the #Pacific crossing following @andreborschberg's flight record! pic.twitter.com/PPdbXpya7i
Piccard és kollégája, André Borschberg az akkumulátorok meghibásodása miatt kilenc hónapon át vesztegelt Hawaiion.
A vállalkozás fontos tanulsága, hogy nincs olyan csodaszer, amellyel minden probléma varázsütésre megoldódik. Nincs rejtélybe burkolt, titkos megoldás, csak rohadt kemény meló. A SOlarImpulse fejlesztőinek maximalizálni a napelemek energiatermelését, integrálni a megújuló energiát az elektromos rendszerbe, a lehető legmagasabb szintre emelni az energia felhasználás hatásfokát,és végül megoldani az energia naplementét követő tárolását, hogy a repülőgép egész éjszaka folytathassa útját.
BREAKING NEWS #Si2 and @bertrandpiccard just landed in #SF after 3 days of flight without fuel #futureisclean pic.twitter.com/LTRRfXkxNu
A 633 kg össztömegű energiatároló akkumulátorok több mint egynegyedét tették ki a repülőgép bruttó tömegének, ezért az energiafogyasztás és az energiaveszteségek minimális szintre csökkentése legalább olyan fontos volt, mint az energiatermelés és a tárolási kapacitás maximalizálása. Ennek eredményeként, a gép napelemei és motorjai rekord hatásfokkal működtek.
Miért fontos ez? A mutatvány nem csak azt bizonyítja, hogy a napenergia akkor is hasznos, ha épp a Föld másik oldalát süti. A fenntartható energiaforrások fejlesztése valamint az energiahatékonyság javítása a legfőbb cél.
A jelenleg meghozott, a szén-dioxid-kibocsátás korlátozására, valamint az éghajlatváltozás hatásainak mérséklésre alkalmas intézkedéseink közül egyik sem ígéretesebb, mint az energiahatékonyság javítása. Csak a példa kedvéért, ha az összes szivattyú és ventilátor villanymotorját fordulatszám-szabályzóval szerelnénk fel, 3 338 TWh (3,3 millió GWh) energiát tudnánk megtakarítani, ami kb. megfelel az Európai Unió 2013-as teljes villamosenergia-termelésének*.
* A számítás alapjául az ABB változtatható sebességű hajtásainak kiépített bázisa szolgált. Ezek a hajtások 20%-os részesedésessel bírnak a globális piacon, a becslések szerint mintegy 445 TWhvillamos energiát takarítanak meg évente.
(via MTI, ABB - Ulrich Spiesshofer/nyitókép - AFP PHOTO/SOLAR IMPULSE)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.