Az oktatási államtitkár szerint jobb lett volna, ha kitalálják, hogyan tanítsák szeptembertől az összevont természettudományos tárgyakat

Az eduline.hu készített interjút Palkovics László oktatásért felelős államtitkárral. Az interjú legérdekesebb része arról szól, hogy mi lesz azután, hogy a kormány a szakiskolákban összevonja a természettudományos tárgyakat. Például, hogy mi lesz azzal, akinek továbbtanuláshoz szükséges lenne olyan tárgyból letett érettségire is, amit nem tanulhatott az iskolájában.

A válasz nagyon egyszerű:

"A szakgimnáziumok hallgatói - amennyiben más tárgyból szeretnének érettségizni, mint amit a szakgimnáziumban tanulnak elmehetnek vendéghallgatói státuszba a szakképzési centrumon belül."

Az interjúban felmerült, hogy ez nem biztos, hogy logisztikailag egyszerű feladat. A maga tömörségében nagyszerű kérdés-válasz jön:

"- Egy diák, ha vendéghallgatóként másik iskolába kell mennie, hogyan egyeztetheti össze az órarendjével? Délután fog órára járni?

- Az iskolák tudnak erre megoldást találni."

Nagybetűs ennyike. De itt még nincs vége az ámokfutásnak, Palkovics ezután arról beszél, hogy a szaktanároknak lehet kevesebb órája lesz, de nem kell félteni a munkahelyeiket, hiszen ők is ingázhatnak:

"Szerintem a szakgimnáziumokban sem fog lényegesen változni az óraszám. Ha mégis, akkor a tankerületi központok várják szeretettel őket, mert a gimnáziumokban ezen a területen pedagógushiány mutatkozik."

Majd így folytatódik az interjú:

"Hogy az integrált tárgyat hogyan fogjuk szeptembertől tanítani? Jobb lett volna, ha ez a tantárgy ki van dolgozva,megvannak hozzá a tankönyvek, de ez egy lehetőség a szakma számára, hogy mondják meg, hogyan szeretnék ezt tanítani. Szeptembertől ezt kidolgozhatják, erre lesz megoldás, léteznek erre a science tárgyra tankönyvek is."

Azaz jobb lett volna, ha kidolgozzák, hogyan oktassák szeptembertől az összevont természettudományos tárgyakat, de végül sajnos ez nem fért bele. De azért belevágnak.

Az államtitkár elmondta azt is, hogy a szakgimnáziumokkal kapcsolatban arról van vita, hogy a szaktárgyak hallgatása és az érettségi tantárgyakra vonatkozó óraszámokban hogyan lehet kompromisszumot kötni, hogy ne kelljen a gyereket heti 60 órás oktatásra kényszeríteni.

A munkacsoport szerint a szakmához tartozó természettudomány alaptárgyakból fontos, hogy emelt szintű érettségi vizsgát tudjanak tenni, a harmadik és negyedik osztályban pedig legyen még egy természettudományos alaptárgy, amelyet szintén nagyobb számban tanítanak. Kilencedik osztályban egy integrált, természettudományos tárgyat javasolnak bevezetni, amely nem egy tudományág megismertetését, hanem egy természeti jelenség többoldalú megközelítését jelenti - magyarázta az államtitkár, aki szerint "ha ezt a három elemet összerakjuk, alkalmas arra, hogy valaki egyetemre menjen."