Hogyan szálljunk fel a villamosra?

közlekedés
2016 július 04., 16:07

Biztosan veled is megtörtént már, hogy fel akartál szállni a villamosra, és biztosan te is szembesültél már azzal, mennyi kihívást rejteget valójában ez az egyszerűnek tűnő manőver!

A villamosra való felszállás rendszerint úgy történik, hogy

  • megérkezik a megállóba a villamos,
  • a leendő utas megáll az ajtó előtt,
  • megvárja, hogy kinyíljon az ajtó,
  • esetleg, ha gombbal nyílik, megnyomja az ajtónyitó gombot,
  • és felszáll.

Márpedig ha ilyen egyszerű, akkor ezt nem is lehet elrontani, igaz?Ezen a sematikus ábrán a villamos és vele szemben, az ajtónál a felszállni készülő utas látható. Egyszerűnek tűnik, ugye? Pedig egyáltalán nem az!

Sajnos mégis sokan elrontják. Gyakran előfordul ugyanis, hogy váratlan fordulat akasztja meg a felszállás menetét: a villamoson utasok utaznak, akik le akarnak szállni.A sematikus ábrán egy leszállni készülő és egy felszállni készülő utas látható.

Az így kialakult feszült helyzetet a következő (sematikus) ábrán szemléltethetjük:Mint látható, a villamosra felszállni kívánó utas útját elállja a villamosról leszállni szándékozó utas.

De mit tegyen a felszállni készülő utas ebben a váratlan helyzetben?

Mielőtt végleg abortálná a missziót, és elindulna gyalog, érdemes figyelembe venni az entrópiakutatás (Clausius, Schrödinger, Shannon, et al.) és a káoszelmélet ( Poincaré–Bendixson teoréma!) eredményeit, és azok alapján mégis megkísérelni a felszállást: a pofonegyszerű, a gyakorlatban mégis ritkán alkalmazott módszer lényege, hogy

megvárjuk, hogy a fent lévők leszálljanak, és csak ezután szállunk fel!

De hogyan zajlik mindez a gyakorlatban?

Kevesen gondolnák, de ebben az esetben érdemes a villamos ajtajától távolabb, mégis a járműhöz viszonylag közel, a Szun-Ce által a Háború művészetében csak "Magányos Sólyom"-nak nevezett pozícióban várakozni, ahogy az az alábbi sematikus ábrán látható: A "Magányos Sólyom" pozíció előnye, hogy a megkönnyíti a leszállók leszállását, ezáltal indirekt módon a felszállás folyamatát is felgyorsítja.

Ugyanez hatványozottan igaz az alakzatban (formációban) való várakozásra. Több mint egy (sematikus ábránkon például négy) felszállásra váró utas esetén érdemes a Carl von Clausewitz elméleti munkáiban is szereplő, mára méltatlanul elfeledett "Vonal" (eredetiben: Die Linie) formációt felvenni: a felszállni várók a villamossal egy vonalban, de nem az ajtó előtt, hanem mellette várakoznak.

Tehát semmiképpen sem így:Helyes formáció, helytelen pozicionálás: a felszállni készülők elállják a leszállók útját.

Hanem az alábbi (sematikus) ábrán látható módon (hat felszállni kívánó utas esetén):

A "Vonal" formáció helyes kivitelezése a gyakorlatban

És mi van akkor, ha még ennél is nagyobb a tömeg a megállóban?

Sajnos sokan vannak, akik a már Alekszandr Andrejevics Szvecsin szovjet-orosz generális által sem túl nagyra tartott "Szőlőfürt" formációban igyekeznek felszállni a villamosra, ahogy az alábbi sematikus ábrán látható:Mint az ábrán látható, a "Szőlőfürt" formáció látványos ugyan, de gyakorlati alkalmazása nehézségekhez vezet.

Talán még a laikusok számára is könnyen belátható, hogy ez óriási hiba, mert az ajtó előtt tömörülők miatt a leszállól nem tudnak leszállni, következésképp a felszállók sem tudnak felszállni.

Az ilyen extrém esetekben, nagy tömeg esetén, amikor a "Vonal" formációkivitelezéséhez túl nagy a tömeg, a német Panzerek által a II. világháborúban sikerre vitt alakzat segíthet: a felszállni kívánók a villamos oldalvonala mentén mintegy "szétterülnek" ("Legyező" formáció), helyet adva a leszállni készülőknek:A Wehrmacht által tökéletesített "Legyező" alakzat alkalmazása a 21. században, villamosra való felszálláskor (sematikus ábra).

Vigyázat: ez a formáció egyáltalán nem egyszerű, fejben nagyon ott kell lenni hozzá, és viszonylag könnyű elrontani. Sok otthoni gyakorlással, szívós munkával azonban elébb-utóbb azt veszed észre, hogy hipp-hopp, észre sem vetted, és már fel is szálltál a villamosra!

Megjegyzés: a módszer autóbiuszra, metróra való felszálláskor is sikerrel alkalmazható. Kitartó gyakorlást, jó felszállást kívánunk!

Executive summary:

Ne állj az ajtóba, bazmeg, mert nem lehet tőled leszállni.

Sorozatunk következő részében bemutatjuk: Hogyan szálljunk le a villamosról?

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.