Biztosan veled is megtörtént már, hogy fel akartál szállni a villamosra, és biztosan te is szembesültél már azzal, mennyi kihívást rejteget valójában ez az egyszerűnek tűnő manőver!
A villamosra való felszállás rendszerint úgy történik, hogy
Márpedig ha ilyen egyszerű, akkor ezt nem is lehet elrontani, igaz?
Sajnos mégis sokan elrontják. Gyakran előfordul ugyanis, hogy váratlan fordulat akasztja meg a felszállás menetét: a villamoson utasok utaznak, akik le akarnak szállni.
Az így kialakult feszült helyzetet a következő (sematikus) ábrán szemléltethetjük:
Mielőtt végleg abortálná a missziót, és elindulna gyalog, érdemes figyelembe venni az entrópiakutatás (Clausius, Schrödinger, Shannon, et al.) és a káoszelmélet ( Poincaré–Bendixson teoréma!) eredményeit, és azok alapján mégis megkísérelni a felszállást: a pofonegyszerű, a gyakorlatban mégis ritkán alkalmazott módszer lényege, hogy
megvárjuk, hogy a fent lévők leszálljanak, és csak ezután szállunk fel!
Kevesen gondolnák, de ebben az esetben érdemes a villamos ajtajától távolabb, mégis a járműhöz viszonylag közel, a Szun-Ce által a Háború művészetében csak "Magányos Sólyom"-nak nevezett pozícióban várakozni, ahogy az az alábbi sematikus ábrán látható:
Ugyanez hatványozottan igaz az alakzatban (formációban) való várakozásra. Több mint egy (sematikus ábránkon például négy) felszállásra váró utas esetén érdemes a Carl von Clausewitz elméleti munkáiban is szereplő, mára méltatlanul elfeledett "Vonal" (eredetiben: Die Linie) formációt felvenni: a felszállni várók a villamossal egy vonalban, de nem az ajtó előtt, hanem mellette várakoznak.
Tehát semmiképpen sem így:
Hanem az alábbi (sematikus) ábrán látható módon (hat felszállni kívánó utas esetén):
És mi van akkor, ha még ennél is nagyobb a tömeg a megállóban?
Sajnos sokan vannak, akik a már Alekszandr Andrejevics Szvecsin szovjet-orosz generális által sem túl nagyra tartott "Szőlőfürt" formációban igyekeznek felszállni a villamosra, ahogy az alábbi sematikus ábrán látható:
Talán még a laikusok számára is könnyen belátható, hogy ez óriási hiba, mert az ajtó előtt tömörülők miatt a leszállól nem tudnak leszállni, következésképp a felszállók sem tudnak felszállni.
Az ilyen extrém esetekben, nagy tömeg esetén, amikor a "Vonal" formációkivitelezéséhez túl nagy a tömeg, a német Panzerek által a II. világháborúban sikerre vitt alakzat segíthet: a felszállni kívánók a villamos oldalvonala mentén mintegy "szétterülnek" ("Legyező" formáció), helyet adva a leszállni készülőknek:
Vigyázat: ez a formáció egyáltalán nem egyszerű, fejben nagyon ott kell lenni hozzá, és viszonylag könnyű elrontani. Sok otthoni gyakorlással, szívós munkával azonban elébb-utóbb azt veszed észre, hogy hipp-hopp, észre sem vetted, és már fel is szálltál a villamosra!
Megjegyzés: a módszer autóbiuszra, metróra való felszálláskor is sikerrel alkalmazható. Kitartó gyakorlást, jó felszállást kívánunk!
Ne állj az ajtóba, bazmeg, mert nem lehet tőled leszállni.
Sorozatunk következő részében bemutatjuk: Hogyan szálljunk le a villamosról?
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.