Fizetésképtelenné vált a legnagyobb dél-koreai konténerszállító vállalat, a Hanjin. Ez egy olyan fura helyzethez vezetett, hogy a vállalat 89 óriási konténerszállítója vesztegel másfél hete a tengeren, fedélzetén számtalan óriáscég nagy értékű rakományával, mivel a cég nem tudja fizetni a kikötői díjakat sem. (Azért sem engedték be a hajókat a kikötőkbe, mert féltek, a hitelezők lefoglalják majd a hajókat.)
A becslések szerint 14 milliárd dollár értékű áru van a veszteglő szellemflotta konténereiben.
A kora ősz a legnagyobb csúcsidőszak a konténerszállítóknak, ilyenkor szállítják a tartósabb fogyasztási cikkeket, amik később a karácsonyi vásárszezonban a boltok polcaira kerülnek.
Annyi változott péntek éjjel, hogy egy amerikai bíró fizetési haladékot hagyott jóvá a koreai cégnek, így lerakodhatnak az amerikai kikötőkben. A Hanjin egyik főrészvényese, a koreai légitársaság beleegyezett
A globális konténerszállítási piac nagy bajban van a világkereskedelem növekedésének lassulása miatt. A kereslet nem nőtt olyan őrült tempóban, mint a válságot megelőző évtizedben, ám a szállításai kapacitások – részben az őrült kínai, államilag támogatott hajóépítés hatására – talán még gyorsabb tempóban bővültek. Idén becslések szerint 10 milliárd dollár lesz a konténerszállítási iparág vesztesége globális szinten.
A Hanjin például kilencszer akkora adósságot halmozott fel, mint amennyi cég értéke a tőzsdei árfolyama alapján. A történet azonban bonyolultabb: közvetlenül azért ütött be a csőd, mert a finanszírozó bank, a KDB visszautasította az adósság átstrukturálására vonatkozó kérelmüket. Ebben az is közrejátszhat, hogy a KDB egy másik konténerszállítót, a Hyundai-t is finanszírozza, és talán az a terv, hogy a csődbe ment Hanjin eszközeit töredékáron megszerzi a friss, kevésbé eladósodott cég. (Bloomberg, Reuters, Qz)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.