Horgonyt vethet a konténerszállító szellemflotta

Fizetésképtelenné vált a legnagyobb dél-koreai konténerszállító vállalat, a Hanjin. Ez egy olyan fura helyzethez vezetett, hogy a vállalat 89 óriási konténerszállítója vesztegel másfél hete a tengeren, fedélzetén számtalan óriáscég nagy értékű rakományával, mivel a cég nem tudja fizetni a kikötői díjakat sem. (Azért sem engedték be a hajókat a kikötőkbe, mert féltek, a hitelezők lefoglalják majd a hajókat.)

A becslések szerint 14 milliárd dollár értékű áru van a veszteglő szellemflotta konténereiben.

A kora ősz a legnagyobb csúcsidőszak a konténerszállítóknak, ilyenkor szállítják a tartósabb fogyasztási cikkeket, amik később a karácsonyi vásárszezonban a boltok polcaira kerülnek.

Egy Hanjin konténerszállító várakozik egy kaliforniai kikötő előtt. (AFP PHOTO / Robyn BECK)

Annyi változott péntek éjjel, hogy egy amerikai bíró fizetési haladékot hagyott jóvá a koreai cégnek, így lerakodhatnak az amerikai kikötőkben. A Hanjin egyik főrészvényese, a koreai légitársaság beleegyezett

A globális konténerszállítási piac nagy bajban van a világkereskedelem növekedésének lassulása miatt. A kereslet nem nőtt olyan őrült tempóban, mint a válságot megelőző évtizedben, ám a szállításai kapacitások – részben az őrült kínai, államilag támogatott hajóépítés hatására – talán még gyorsabb tempóban bővültek. Idén becslések szerint 10 milliárd dollár lesz a konténerszállítási iparág vesztesége globális szinten.

A Hanjin például kilencszer akkora adósságot halmozott fel, mint amennyi cég értéke a tőzsdei árfolyama alapján. A történet azonban bonyolultabb: közvetlenül azért ütött be a csőd, mert a finanszírozó bank, a KDB visszautasította az adósság átstrukturálására vonatkozó kérelmüket. Ebben az is közrejátszhat, hogy a KDB egy másik konténerszállítót, a Hyundai-t is finanszírozza, és talán az a terv, hogy a csődbe ment Hanjin eszközeit töredékáron megszerzi a friss, kevésbé eladósodott cég. (Bloomberg, Reuters, Qz)