A Verde szigetüzemű napelemes rendszerrel ellátott lakókocsija megkezdte remélhetőleg hosszú pályafutását. E sorok írása idején a Mátra alján, egy legelőn tölti próbaüzemét, gyomrában két, mindenre elszánt zöld lelkületű tech-újságíróval. Akik most azt fogják megmutatni a Verde közönségének, hogy is épül fel egy ilyen cucc, egy mobil, bárhol leállítható fotovoltaikus közvetítőállomás, horgásztanya, romantikus búvóhely, ahogy tetszik. A lényeg: ha áram van, minden van! Ez a Pusztalét Projekt, a Verde szemléltető akciója (az enHome szakmai támogatásával), mellyel azt demonstráljuk, hogy mennyire elérhető, milyen könnyen beépíthető a háztartásokba a megújuló energia felhasználása és egyéb, a környezetet nem vagy alig terhelő megoldások arra, hogy ne éljük fel a világunkat idő előtt.
A napelemes rendszer lelke egy Growatt 2000-48 SLP inverter, egy doboz a lakókocsi falán, amely a napelemek által termelt egyenáramú elektromos áramot részint elküldi az akkumulátorokba, részin 230 voltos váltóáramot készít belőle. A lakókocsi orrában az alvázra terhelve négy 100 Ah-s teherautó-akku lapít, ezekben marad meg az energia éjszakára a világításhoz, a hűtő és a laptopok, mobiltöltők ellátásához.
Láttad már a Verde napelemes pályázatát? Keressük az ország legérdekesebb szolár-rendszerét, aki hallja, adja át!
És persze van még hat darab szolárpanelünk, hat 1x1,7 méteres GermanPV napelemtábla, elemenként 260 wattos csúcsteljesítménnyel. (Laborérték, kb. 20 celsius fokon, merőlegesen beeső napsugarak esetén érik ezt el.) A panelek alá az enHome ügyes mesterei csodás alumínium konzolokat faragtak. Az eredeti terv szerint a panelek a lakókocsira kerültek volna, de egyrészt a KRESZ előírásai, másrészt a bódé szerkezete miatt végül a különálló szolártelep mellett döntöttünk. Ami nem is baj, így akár le is lehet választani a lakókocsit a panelekről és el lehet vinni egy rövidebb kirándulásra, ha úgy döntenénk kempingezés közben.
A rendeszer elméleti csúcsteljesítménye 1,560 kW, az akkukba pedig 4x100 Ah fér el. Ez nagyjából azt jelenti, hogy akár napsütés nélkül is van elég energiánk ahhoz, hogy a lakókocsi mintegy 40 wattos világítását és a kb. napi fél kWh-t fogyasztó hűtőszekrényt négy napon át még a napfény-mentes nukleáris télben is működtetni tudjuk. Ha a laptopok, mobilok töltését is rászámoljuk, akkor is legalább 48 órán át teljes biztonságban volnánk, ha hirtelen kihunyna a nap.
Ha nem huny ki, csak borús az ég, még nem veszett el semmi. A napelemek ilyenkor ugyan korántsem hozzák kapacitásuk maximumát, de azért töltenek. E pillanatban, este fél hatkor, gyakorlatilag szürkületben még mindig 8 wattal erőlködnek szegények, ami október közepén azért derék teljesítmény.
A lakókocsiban levő két kilowattos fűtőventilátorunkat már csak erőteljes csipogással szolgálja ki szegény inverter - ilyenkor nem boldog. Viszont, ha minden kötél szakad, és elfogy a gáz a palackból (hamarosan elmeséljük, hogyan lehet Földanya-kímélő módon fűteni gázzal is), akár villannyal is kihúzhatunk egy hűvös éjszakát.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.