Hogy a Föld legnagyobb részén a napenergia hasznosítására nem igazán optimális szögben álló (mármint vízszintes) útfelületet mennyire érdemes energiatermelésre használni, arról ugyan el lehet vitatkozni, de ha a kocsik alá kerülő napelemek kellően olcsók, kellően strapabírók, hamarosan lehet benne üzleti értelemben is fantázia.
Így látja ezt a Colas Csoport, az útépítésekben nálunk is gyakran érdekelt multi. Ezért Wattway néven napelemes útburkolat fejlesztésére és telepítésére önálló projektet hozott létre.
A Bouygues SA nevű francia gyártó strapabíró paneljeiből a Wattway az első teszt-útszakasz építését a múlt hónapban megkezdte Normandiában; itt egy 2800 négyzetméteres útfelület 280 kW-os csúcsteljesítménnyel a tervek szerint elegendő energiát nyújt majd egy 5000 fős kisváros közvilágításának kiváltásához. (Persze a közvilágítást nem közvetlenül a napelemek működtetik majd, hiszen, mint tudjuk, éjszaka nem süt a nap.)
Jövőre Calgaryban és az USÁ-ban Georgia államban is elindul egy-egy kísérleti napelemes útépítés, majd Afrikában és Japánban is építenek egy-egy tesztszakaszt. Ha bebizonyosodik, hogy a szolár-aszfalt jól tűri a terhelést mindenféle klímán, akár nagyobb léptékben is be lehet majd vonni az energiatermelésbe az utakat. Ehhez már csak az kell, hogy a napelemes út építési költsége versenyképes lehessen a tetőkre szerelt vagy állványos napelemekkel - a Wattway szerint 2020-ra várható ez a pillanat.
Kíváncsian várjuk, tényleg eljön-e az idő, amikor az útfelület által termelt energiával tölthetjük villanyautónkat, és működtethetjük benne a hifit. És akkor üvölthet majd a tiszta energiával rezegtetett membránokból az idevágó klasszikus:
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.