Nem sokkolták a borzasztó PISA-eredmények az oktatási államtitkárt

Borzasztóan rosszul teljesített Magyarország a legfrissebb PISA-felmérésen, amire a kormánypárti, oktatásért felelős politikusok eddig kb. csak annyit tudtak mondani, hogy

De Palkovics László oktatási államtitkár most végre a konkrét kérdésekre is válaszolt, a Magyar Időknek adott interjút. Arról kérdezték, ki felelős a kialakult helyzetért.

Azt mondta, a tanulságok leszűrése még zajlik, a PISA-tesztről készülő jelentés januárban kerül a kormány elé. Hogy ki a felelős, az összetett kérdés, szerinte a tananyag, a tanterv, a módszertan, a tanár és a szülő is felelősek lehetnek az ügyben.

„A gyerekeket nem lehet felelőssé tenni, bár az tény: ha nem tanulják meg, amit kell, akkor ezek az eredmények értelemszerűen rosszabbak lesznek”

– mondta el a siralmas eredményekért egyáltalán nem felelős oktatási államtitkár.

„Meg kell nézni, mi változott az elmúlt időszakban az iskolákban, hogy nézett ki a tanítás módszertana, és hogy a teszt újfajta, számítógépes kitöltése volt-e a gond”

– folytatta Palkovics László. Vagy lehet, hogy nem is ő mondta, hanem ez a 10 éves vlogger, akinek és kortársainak láthatóan nehezére esik az újfajta számítógépes technológiák elsajátítása? Nem tudom, jómagam is irtó nehezen ismerem ki magam az újfajta számítógépes technológiák forgatagában!

Visszatérve Palkovics Lászlóra, fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a többi országnak romlottak a PISA-eredményei, tehát nem baj, hogy a miénk is borzasztó lett. Ezek szerint ha a többieké jó lenne, az se lenne baj, hiszen

„Nem ért minket sokk a PISA miatt, és azon a folyamaton, amit elkezdtünk, a PISA lényegében nem fog változtatni”

Szerinte az is fontos lenne, hogy a jövőben a gyerekek kisebb csoportokban tanuljanak bizonyos órákon, így akinek nehezebben megy a tanulás, többet segítsenek a tanárok.

Palkovics véleménye, hogy az iskolák rossz eszközellátottsága is benne lehetett az aggasztóan rosszul sikerült teszt eredményeiben. Csak hogy egy példát említsünk, nyolcadik osztályig kevés iskolában tanulnak olyan modellezési szimulációs eljárásokat, amiket a PISA számon kér.

Ehhez csak annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy a "modellezési szimulációs eljárások" egyébként a tesztben egy pendrive-ra ráférő zenék számát kellett kiszámolni, és hogy egy nyolcadik osztályos gyerek 15 évest jelent.