Budapesten a múlt hétvégén leesett 10-20 centi latyakos hó. Egy nappal később fagyni kezdett, így aki nem takarította el azonnal a hókását, az még most is korcsolyázik a jégen.
Sajnos az önkormányzatok sem álltak a helyzet magaslatán: az V. kerületben napokig vicc tárgya volt a korzókon kialakuló jégpálya, de itt a II. kerületben is sok helyett elmaradt a gyors beavatkozás, a jéggel pedig csákánnyal is nehéz mit kezdeni.
A Margit fizetős parkolóhelyein sem takarított senki, így ma az autós úgy állhat fel a jeges domboldalra óránként 465 forintért, hogy retteghet, hogy el tud-e indulni.
Én is megszívtam: a hajnali ügyeletbe jövet felálltam egy jégbordára, gondoltam, nagy baj nem lehet, a kocsi fele az aszfalton áll. Nem így történt, jégre kerültem (az aszfalton fekete jég volt ugyanis), így hiába próbáltam elállni, és keresni egy biztonságos helyet, hátsókerék meghajtású öreg BMW-m csak hátrált, kapart, majd jól becsúszott a fal tövébe. Megtört a hátsó lámpája, a lökhárítója, a bal hátsó kerékdob is megsérült.
Ilyen persze előfordul télen minden autóssal, de felmerült bennem a kérdés, hogy egy fizetős parkolóhalyen miféle szolgáltatásnak számít ez.
Fel is hívtam a II. kerületi önkormányzatot – miután a taxitársaság nem vállalta a kivontatást, az Autóklub pedig 27 ezer forintért volt hajlandó segíteni; egy félméteres vontatásról volt szó – hogy mi van.
Arra azonban a telefont felvevő munkatárs nem tudott válaszolni, hogy miért nem takarítják a parkolóhelyet, és ha nem takarítják, miért kérnek érte pénzt.
Aztán megkérdeztem azt is, tudnák-e bárhogy segíteni, hiszen most épp 465 forintért álldogál a megtört kocsim az önök parkolóhelyén, és nem lehet vele kiállni. Pl. küldenek egy közteres autót, hogy kihúzzon.
Elég tömör volt válasz:
„Nem tudunk ilyen ügyben segíteni, csak pótdíjjal foglakozunk.”
Tehát tényleg az van - idestova 27 éve, amióta elkezdték Budapesten kijelölni a fizetős helyeket -, hogy az ember csak fizet, és alig-alig kap belőle vissza valamit.
Pedig pénz az van ebből bőven a budapesti önkormányzatoknak és a fővárosi önkormányzatnak: 2014-ben kb. 10 milliárd forint jött ebből össze haszonként.
Kár, hogy ez a tízmilliárdos bevétel leginkább csak lehúzás volt.
Hiszen ezeknek az óriási bevételeknek lenne helyük, többek között a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében, fenntartásában, és akkor egy magától értetődő, rendszeres alapellátásról úgy, mint takarításról még nem is beszéltünk.
Évi tízmilliárd forintból nem jut tehát seprűre és csúszásmentesítőre, miközben P+R parkolók alig-alig épülnek, a parkolóhelyek állapota tragikus, a felfestések elmaradnak, a parkolóhelyek takarítása nincs megoldva, és még akkor is csak a pótdíjjal foglalkozik az önkormányzat, ha egyébként egy teljesen valid problémával szembesül a szolgáltatásért fizető autós.
Végül megoldottuk a helyzetet, a magyar gógyi besegített: a parkoló felett van egy játszótér, ahol van egy kutyafuttató friss, ámde szaros sóderrel, abból felületet képeztünk, és egy kidobott karácsonyfa ágai illetve némi kollegiális segítséggel végül kijött az autó a szorult helyzetből.
A kocsin - lévén harmincéves – ránézésre (lekopogom) 10-20-30 ezer forintos kár keletkezett, de nyilván egy újabb kocsin ennél jóval magasabb lett volna a kárösszeg.
Ja igen, a II. kerületi ökormányzat telefonon arról is tájékoztatott, hogy „ilyenért nem fizetnek kártérítést”.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.