A tudósok végre rájöttek, hogy mitől finom a paradicsom!

TUDOMÁNY
2017 január 27., 14:17

Meg lettek számlálva a szemre szép, de ízre pocsék, kásás, vizes paradicsomok napjai!

V-É-G-R-E!!!!!

Aki valaha harapott már a minden bolt összes paradicsomospultját elárasztó hollandi klónba, átérzi, amit most érzek. A kizárólag a modern élelmiszerkereskedelem igényeit szem előtt tartó klón hatására már majdnem leszoktam erről az alapvető élelmiszerünkről, de annyira, hogy már a lecsót is hámozott konzervparadicsomból csináltam inkább.

Ennek most vége lehet. Kínai és amerikai kutatók január 27-én publikált tanulmányukban nyilvánosságra hozták

az ízletes paradicsomhoz vezető genetikai térképet.

Mint oly sokszor, a megoldás most is az, hogy

vissza kell térni a régi, jól bevált, sokszínű paradicsomfajtákhoz.

Azokhoz, amik szemre talán nem olyan szépek, nem tökéletes, kemény piros labdacsok a pulton, cserébe zamatosak, ízesek, húsosak, teltek és

csúnyák.

A lényeg, hogy a kutatók szerint a forma, méret és eltarthatóság helyett az ízre kéne koncentrálni. A kutatás egyik vezetője, a Florida Egyetem biológusa, Harry Klee 22 éve tanulmányozza a paradicsomokat. A mostani kutatáshoz 101 paradicsomfajtát kóstolt meg, 398 fajtán pedig kémiai és genetikai elemzést végeztek. Ez alapján arra jutottak, hogy a paradicsom ízét a tulajdonságok összessége határozza meg. Például az ízletes, vad paradicsomokban 13 olyan összetevőt találtak, amelyek hiányoztak az új típusú hibridekből. Ezután sikerült meghatározni, hogy mely gének befolyásolják ezeknek az összetevőknek a termelését.

Így most feltámadt a remény, hogy az új típusok és a régi fajták célzott keresztezésével újra ízletes paradicsomokat lehet termelni. (Via Popular Science)