Súlyos viták vannak arról, hogy mekkora és milyen szerepe volt a kamuhíreknek az amerikai választások alakulásában. Tisztán látni ebben nagyon nehéz, de az biztos, hogy mind a Facebook, mind a Google rengeteg kritikát kapott azért, mert nem tett eleget a kamuhírek visszaszorításáért.
Azóta mindkét cég jelezte, hogy változtatni fognak eljárásaikon, most pedig a közelgő francia elnökválasztás elé ígértek be több lépést is. A Bloomberg összefoglalója szerint a Facebook kiterjesztett tényellenőrző szolgáltatással készül a választások elé, amit már heteken belül élesítenek a francia felhasználók számára. Ebben a helyi sajtótermékekre fognak majd támaszkodni, hogy segítsenek azonosítani a kamu tartalmakat. Ezen kívül az olvasók számára is könnyebben jelezhetővé teszik a gyanús tartalmakat, a célok között pedig az is szerepel, hogy ne lehessen ilyen tartalmakkal hirdetési pénzekhez jutni.
Első körben minden gyanús tartalom úgy fog megjelenni a felhasználók falán, hogy mellette fog szerepelni, hogy annak valóságtartalmát tényellenőrzők vitatták.
A Google ezzel párhuzamosan fog együttműködni a francia sajtóval: február 27-én indul a CrossCheck névre keresztelt újságíró-projektjük, aminek célja, hogy minden, az elnökválasztással kapcsolatos online felbukkanó tartalom eredetét ellenőrizzék és feltüntessék. A kezdeményezéshez a hírügynökségek mellett a legnagyobb francia lapok is csatlakoztak. (Bloomberg)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.