A kormány „egészségesebb szerkezetű” kiskereskedelmi szektort szeretne látni, ezért a már Brüsszel által elkaszált különadó és az élelmiszerlánc felügyeleti díj után ismét ötletelésbe kezdtek. Már tavaly januárban arról írt a kormányzat szócsövének számító Magyar Idők, hogy lengyel példa alapján vetnének ki ismét különadót, de a csütörtöki bejelentések ennél összetettebb haditervet vázolnak fel. Körbenéztek egész Európában, hogy milyen úton-módon adóztatják meg az egyes kiskereskedelmi cégeket, az erről szóló előterjesztésről az Index számolt be.
Talán a legjobb ötlet ezek közül, hogy környezethasználati díjat vetnének ki a parkolókra. Valós probléma, hogy a hipermarketek gigantikus parkolói vonzzák a bevásárlókat, ezzel forgalmat és dugókat generálnak.
Megkérdeztük a Miniszterelnökséget, hogy valóban környezetvédelmi szempontok vezérelték-e őket, ám nem erről van szó. Arra hivatkoztak, hogy Ausztriában is van hasonló adó, ám erre mi nem leltünk (itt a bécsi parkolási szabályok, itt a kamarai törvénygyűjtemény). Viszont találtunk olyan terveket, amik a parkolóhelyek megszüntetéséről szólnak, a több gyalogos övezetért (itt), vagy éppen Schönbrunn felújításakor csökkentették a parkolóhelyek számát.
Arra lettünk volna kíváncsiak, hogy ha már parkoló-adót vezetnének be, akkor miért állnának meg az élelmiszerláncoknál? Össze is gyűjtöttük, mire lenne alkalmasabb az adó!
Valóban súlyos kérdés a légszennyezés, amit a városokban jó részt az autók okoznak. AZ alábbi ábra azt mutatja, hogy a 2.5 mikrométernél kisebb szennyezőanyagok (PM 2,5) miatt mennyivel rövidebb ideig élnek az emberek, Budapesten nagyjából 2 évet veszít minden lakos emiatt az életéből, Európában igencsak rossz helyen állunk ezzel. Nem ártana, ha a kormány nem csak a multik csuklóztatása miatt foglalkozna a parkolóhelyekkel és a környezetvédelemmel, de lehetne szempont az emberek életének javítása is.
De nem csak Európában, hanem az autós alapú társadalomként működő Egyesült Államokban is egyre inkább rossz dolognak látják a parkolókat: egyre több városban vezetnek be parkolóadót. Igaz, itt nem csak a környezetvédelmi, hanem a városfejlesztési szempontok is szerepet játszottak, egyszerűen így ösztönzik a telektulajdonosokat, hogy minél hamarabb építsék be a csúnya foghíjakat, ahelyett hogy parkolót üzemeltetnek rajta.
Úgy tudjuk, a kiszivárgott tervek még messze vannak egy konkrét törvénytervezetből, ezeken még sokat kellene dolgozni. De Lázár János a kormányinfón egyrészt azt mondta, hogy a szivárogató három napot lemaradt az anyaggal, másrészt 3 éve dolgoznak az anyagon – azért ennyi idő után furcsa, hogyha sokat változhat még az anyag. A parkolóadós ötlet már eleve több sebből vérzik.
Lázár János bejelentésében a munkavállalókra vonatkozók is meredekek voltak. Amikor azzal érvelnek, hogy a vevőknek joga van ahhoz, hogy meghatározott négyzetméterenként legyen eladó, akkor pont a hatékony cégeket büntetik –sejthetően az elmaradt magyar szereplőket próbálják ezzel helyzetbe hozni. Mondjuk ha ez olyan fontos, 2010 óta miért csak most jutott a kormány eszébe?
Az élelmiszerláncok dolgozóinak jogait, munkavédelmét és bérét is pedzegette Lázár. Komoly kérdés. De miért csak most jutott eszükbe? Hosszú évek óta ismert, többen is írtak róla, hogy például a CBA-ban Kasszás Erzsiék bizony sokkal keményebb körülmények között dolgoznak, mint a multik alkalmazottai. A Figyelő gazdasági hetilap például még 2015-ben összeállítást készített a láncok alkalmazottainak átlagfizetéséről, és már akkor 2-2,5-szer annyit fizetett a Lidl és az Aldi, mint a magyar cég. A CBA fizetései alig haladták meg a minimálbért, talán ezt érdemes lett volna alaposabban vizsgálni, akár az adóhatóságnak. Ahogy áfa-csalási ügyeket is, amelyek súlyosan érintik az egész élelmiszerkereskedelmi szektort, és bizony nem a multik a leginkább érintettek.
Bucsky Péter
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.