Eddig csak szöveges információt kaphattunk arról, hogy milyen lesz a Lánchíd és az Alagút felújítása. A projekt bekerült a főváros idei költségvetésébe, és a tervek szerint bruttó 22-23 milliárd forintba kerül. Látványterveket azonban nem készítettek, mivel sem a Lánchídnak, sem az Alagútnak nem módosul a kinézete, tervrajzokból lehet kiolvasni a jövőt.
A korábbi, parkosabb, zöldebb, a Széchenyi tér átalakítását is tartalmazó terveket pedig elvetették, tehát ilyen például NEM LESZ a felújítás után:
Lesz idő a felkészülésre, ősz előtt aligha állnak neki a munkáknak, idénre csak 0,9 milliárd forintot szavaztak meg, 2018-ra és 2019-re 10,5-öt és 10,9-et. De még egyszer szavazni kell a közgyűlésnek is ahhoz, hogy megindulhasson a munka.
Jó hír a gyalogosoknak és a bicikliseknek, hogy az alagútban mindkét irányba külön sávot kapnak a kerékpárosok, így a nagy hangzavarban nem fogják egymást akadályozni.
A Várhegy-alagút eléggé rossz állapotban van, ezért vissza kell bontani az ikonikus mozaikburkolatot, és még az alatta lévő téglafalat is, amit vasbetonra cserélnek. Nem kell aggódni, erre ismét mozaikcsempe kerül.
Jó hír az is, hogy olyan ventilátorok kerülnek majd az alagútba, amik az autópálya-alagutakban is vannak, így talán nem keletkeznek olyan szmogdugók, mint eddig, és nem lesz életveszélyes mutatvány gyalog vagy bringával bemenni.
A hídon sajnos nem lesz érezhető változás a biciklisek számára. Továbbra is vagy az autósok között kell a szűk sávokon tekerni, vagy a turisták közé szorulnak a kevésbé rutinos, járdán mozgó bringások.
Kissé érthetetlen, hogy miért a gyalogosokat kell másodrendű vendégként kezelni a Lánchíd környékén, hiszen Budapest egyik leghíresebb látványossága a híd, folyamatosan turistasereg nyüzsög rajta és körülötte. A tervek alapján úgy tűnik, hogy a következő évtizedekre sem csökkentik érdemben az autóforgalmat a hídon.
Ehhez képest mindössze egy új zebrát kapnak a gyalogosok a pesti hídfőnél, ahhoz tehát, hogy a híd egyik oldaláról a másikra átkelhessenek, nem kell bejárni az egész Széchenyi teret. Itt egyébként - éppen a látogatók miatt – tavaly nyáron már felfestettek egy ideiglenes zebrát, de azt a főszezon végével megszüntették. Jól mutatja azonban, hogy mennyien kelnek át most is az úttesten, hogy a korlátokat folyamatosan kiszedegeit a járókelők, amit a híd kezelője alkalmi megoldásokkal betonoz, hegeszt vissza.
A Magyar Kerékpárosklub (MK) javaslata arról szólt, hogy csak a buszok és a bringások használhassák a hidat. Ez a pesti és a budai hídfőnél, tehát két turisztikailag is fontos helyszínen, a Clark Ádám téren, a Sikló előtt, illetve a Széchenyi téren, a Duna-korzó végénél is jelentősen csökkentené a forgalmat. Az MK javaslata szerint egy nyári tesztidőszakban lehetne vizsgálni a lépés hatásait.
Úgy látszik, hogy a kerékpárosok javaslatait nem fogadták meg, de a gyalogosokra se igen figyeltek. Nyaranta már így is sokszor nagy a tumultus a hídon, ezért felmerült még 2014-ben, hogy szélesítsék ki a járdákat. A tervek alapján ezt sem valósítják meg, pedig ez nem lett volna egy őrületesen nagy beruházás.
A munkák két és fél évig fognak tartani, de még nincs pontos munkakezdés, mert még ki sem írták a kivitelezésre a pályázatot.
A BKK-nál kérdésünkre elmondták, hogy mivel a Lánchíd és az Alagút is UNESCO Világörökség védelem alatt áll, nem változtathatnak a látványon. A díszekre viszont odafigyelnek: a világháború utáni helyreállításkor elhagyott láncdobokat visszaépítik (ahol a lánc lebukik a híd szintje alá), Sina bárónak és Széchenyi grófnak a kőoroszlán talpazatáról hiányzó címerpajzsait is visszaépítik.
Az eredeti háromágú kandellábereket is újragyártják, ez is elmaradt a II. világháború utáni gyors és silány újraépítéskor.
A lámpákat LED-esekre cserélik. A budai hídfőben még nyilvános illemhelynek is találtak helyet. Szóval látszik, hogy halad a város a korral, de talán a forgalmi viszonyok átalakításánál is figyelembe kellett volna venni a 21. századi elvárásokat.
Jelenleg tök feleslegesen kerülik meg az autók az egész Széchenyi István teret. és gyalog csak nagy kerülővel lehet a Szent István Bazilika felé venni az irányt a Zrínyi utcán át. Hogy ezen változtatni kéne, azt korábban a főváros is így gondolta: a 2012 óta tetszhalott állapotban vegetáló Budapest Szíve honlapon még elérhetők az elkészített tervek, amik egy kellemes parkot csinálnának a Széchenyi tér közepéből, ahova most csak halált megvető bátorság árán lehet beszaladni, még zebra se vezet ide.
Külön projektként fut, hogy felújísák a Széchenyi téren lévő villamos- és közúti aluljárót is. Pedig eléggé ésszerűnek tűnne most átalakítani a teret, hiszen a hídfelújítás miatt 2,5 évre le van zárva ez az útvonal. De a beruházások összehangolása nem éppen az a dolog, amiben híresen jók lennénk ebben a városban.
Az Alagút terveit pdf-ben itt, a Lánchídét itt lehet böngészni.
Szerző: Bucsky Péter
Címlapkép forrás: Fortepan
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.