Végre kiderült, hogy állni vagy sétálni jobb-e a mozgólépcsőn

közlekedés
2017 április 07., 20:38

Nagyjából a piramisok megépítése óta zajlik a vita, hogy akkor most állni vagy sétálni jobb-e a mozgólépcsőn. Külön iskolák vannak, melynek képviselői vallásos áhítattal védik a saját állás- vagy sétapontjukat. 

Ugyanakkor mind ahogy az annyiszor lenni szokott, a tudománynak határozott véleménye van ebben a kérdésben: állni jobb. 

Kutatók szerint ez egyszerűen hatékonyabb.

A vita maga most az Egyesült Államokban lángolt fel: Washingtonban a metró általános üzemeltetési igazgatója nyilatkozta azt, hogy az a gyakorlat, hogy jobboldalt állnak az emberek, mellettük pedig baloldalt sétálnak mások, nem tesz jót a mozgólépcsőnek. A mozgólépcsőt gyártó Otis vállalat hamar cáfolta ezt az állítást, később pedig a metrófőnök is módosította az álláspontját, hogy azzal, ha mindenki állna, biztonságosabb lenne a közlekedés. Ezzel már a vállalat is egyetértett. 

(AFP/Alan Jocard)
photo_camera (AFP/Alan Jocard)

Tavaly Londonban a Holborn megállónál (ahol évi 56 millió utas fordul meg) még kísérletet is végeztek, arra próbálták meg rávenni az embereket, hogy csúcsidőben senki ne sétáljon, hanem mindenki álljon szépen a mozgólépcsőn. 

A londoni metró fenntartói azt figyelték meg, hogy a 18,5 méternél hosszabb mozgólépcsők baloldala jellemzően üres, mivel ekkora távon az emberek nem  annyira sétálnak már. Emiatt pedig a lépcső alján torlódások és sorbanállás alakulhat ki, értékes másodperceket lopva el a közelekedők idejéből. Ezért kampányt indítottak, hogy feltöltsék az üres helyeket. Sikerrel is jártak: azt tapasztalták, hogy 30 százalékkal sikerült így csökkenteni a zsúfoltságot. 

De ez még nem lenne annyira fura, hiszen persze, ha az nem sétál senki, adja magát a megoldás, hogy feltöltsék a helyeket. Viszont a Capgemini Consulting már azt is vizsgálta, hogy ha séta és állás között lehet választani, melyik a hatékonyabb. Számos kísérletet végeztek, sétálva és állva is közlekedtek londoni mozgólépcsőkön, a kinyert adatokat pedig számítógépes modellek segítségével értékelték.

Az jött ki, hogy a Green Park megállónál ugyan sétálva 26 másodperc alatt tudják le a lépcsőt, míg állva 40 másodperc alatt, ugyanakkor a "rendszerben töltött idejük", azaz a sorbanállással töltött idő jelentősen lecsökkent, ha mindenki állt. 

Amikor az utasok 40 százaléka sétált, az átlagos menetidő 138 másodperc volt az állóknak és 46 másodperc a sétálóknak. Amikor mindneki állt, az utazási idő 59 másodpercre esett vissza. A sétálóknak ez 13 másodperces veszteség volt, de az állóknak 79 másodperces javulást jelentett. És jelentősen csökkent a sor mértéke is: 73 emberről 24-re. 

Azaz világosan látszik, hogy a többség sokkal jobban járna, ha mindenki állna a mozgólépcsőn, egyetlen sort sem kihagyva, párosával feltöltve a helyeket. 

Csak sajnos ez a nyugati társadalmakban nehezen kivitelezhető. A New York Timesnak nyilatkozó pszichológusok ugyanis arra a döbbenetes jelenségre hívták fel a figyelmünket, hogy az emberek szeretnek némi távolságot tartani idegenektől. Ezért inkább kihagynak egy sort vagy pedig sétálnak. 

Ezért nehéz lenne meggyőzni az embereket, hogy mindenki nyer, ha csak állnak a mozgólépcsőn. Főleg gondot jelent, hogy a csúcsforgalomban mindenki kapkod és minél előbb túl szeretne jutni az utazáson, ilyenkor az altruista gesztusokra kevéséb vagyunk fogékonyak. (New York Times)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.