2016-ban 60 százalékkal nőtt az online streames zeneszolgáltatások bevétele, az előfizetések növekvő száma miatt pedig közel 20 éve nem volt ilyen jó éve a zeneiparnak. Ugyanis a növekedés tavaly 5,9 százalékos volt, ez a legnagyobb ütemű előrelépés 1997 óta.
Ugyan a legnagyobb kiadók még mindig attól tartanak, hogy törékeny talpraállásról van szó, és nem biztosak benne, hogy ez fenntartható növekedés lesz. Pesszimizmusukat alighanem azt táplálja, hogy a zeneiparban 15 éve folyamatosan csökkentek a bevételek.
A Financial Times által ismertetett Global Music Report jelentése szerint a 2016-os bevétel 15,7 milliárd dollár volt, ami jelentős előrelépés a 2015-ös 14,8 milliárd dollárhoz képest. A növekedést elsősorban az olyan előfizetéses online platformok okozták, mint a Spotify, az Apple Music vagy Kínában a Tencent.
A digitális forrásból érkező bevételek 18 százalékkal, 7,8 milliárd dollárra nőttek, amit 112 millió előfizető megjelenése okozott. Ez képes volt felülírni azt is, hogy az online zenevásárlás, azaz a klasszikus mp3-letöltős megoldás népszerűsége csökkent 20 százalékkal.
Ez volt a legjobb online eredmény 2009 óta, de még mindig elmarad az eddigi csúcstól, 2001-től, amikor 23,6 milliárd dolláros bevétel jött össze így.
A szektorban továbbra is megoldatlan probléma, hogy azok az oldalak, ahova a felhasználók is tölthetnek fel zenéket (főleg a Youtube-ról van szó) nem fizetnek ugyanakkora jogdíjat, mint a streamszolgáltatók, mint amilyen például a Spotify. Ennek megoldása lehet az egyik út, amelyen keresztül a zeneipar még inkább magára találhat, de ehhez szakértők szerint globális megoldás kell. Az EU éppen idén próbál meg kezdeni valamit ezzel a problémával.
A másik reményteli irány a zeneipar számára, hogy olyan óriási feltörekvő piacokon, mint Kína vagy Mexikó, még bőven van lehetőség a növekedésre az okostelefonokra kialakított streamszolgáltatásoknak köszönhetően.
Szakértők szerint a tavalyi növekedésnek jót tett az is, hogy éles verseny alakult ki az online stream-piacon, a Spotify ellen az Amazon, az Apple, a Tidal és a Tencent is harcba szállt.
A kézzel fogható zenehordozók piaca 7,6 százalékkal csökkent, de a CD és az újraéledő vinyl piac még tartja magát. Csak 25 olyan ország van, ahol a zenei bevételek több mint fele származott digitális formátumok értékesítéséből (Financial Times)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.