Kampányidőszakban mindig sok pénze van a CÖF-CÖKÁ-nak, amit aztán kampányolásra is fordít

Ugyan csak az állami tulajdonú MVM-től 508 millió forint támogatást kapott 2016-ban, legfrissebb, pénteki közleménye szerint csak 70 642 000 forintból gazdálkodott tavaly a CÖF-CÖKA. Hogy ezt a pénzt, illetve a bevallásuk szerint ebből felhasznált 51 278 000 forintot mire használták fel, még nem tudjuk, mert arról közleményük szerint ráérnek május 31-ig beszámolni. 

Közleményük szerint az állami vállalattól kapott 508 millió forintból - amelyből, mint megjegyzik, 108 millió forintot áfaként befizetve valójában az állami költségvetést támogatják - a "civilitika" nevű tudomány alapjait kívánják lerakni, valamit "táplálkozásbiológiailag korszerű komplettált ételek" technológiájával ismertetnék meg a gyermekétkeztetési konyhák szakácsait.

A tavalyi és az azt megelőző évek gazdálkodásával kapcsolatban több kérdést is feltettem nekik még a közleményük kiadása előtt, ám azokra sem a közleményben, sem egyébb módon nem válaszoltak. Így tevékenységükről kizárólag honlapjukon is közzétett beszámolóik alapján tájékozódhattam.

Ha közeleg a kampány, megnyílnak a pénzcsapok

Az előző évek gazdálkodásáról szóló beszámolókat áttekintve már nem is tűnik annyira szokatlannak, hogy a választás közeledtével hirtelen sok pénz érkezzen a CÖF-CÖKA számláira. 2017-ben az MVM támogatásával és az előző évben megspórolt pénzzel együtt minimum 527 millió forintot költhetnek majd. Saját bevallásuk szerint 

  • 2016-ban 70 millió; 
  • 2015-ben 55 millió; 
  • 2014-ben 262 millió;
  • 2013-ban 305 millió

forintból gazdálkodtak. 2014 választási év volt, 2013-ban pedig Bajnai Gordon politikusi visszatérésére reagálva a CÖF-CÖKA országos plakátkampányt folytatott, amelyben Bajnait Gyurcsányhoz kötve hirdették, hogy "Együtt tették tönkre az országot".

Arról, hogy az elkölthető összeget mire fordították, kizárólag nyilvánosságra hozott beszámolóikból következtethetünk. Ilyen beszámolókat a törvényi előírások szerint minden civil szervezetnek közzé kell tennie. Kiindulásként és összehasonlítási alapul szíves figyelmükbe ajánlanám a kormány által idegen ügynöknek, külföldről támogatott, átláthatalan működésű, sorosista álcivil szervezetnek minősített TASZ 2015 évi tevékenységéről szóló beszámolóját (.pdf). A szervezet 25 oldalon át részletezi, hogy milyen programokra kitől, pontosan mennyi pénzt kapott, és abból a tárgyévben mennyit használt fel, illetve mire fordította a felhasznált összeget.

Szinte minden pénzt fórumokra, plakátokra költenek

Ezzel szemben a CÖF-CÖKA eddigi legbőbeszédűbb beszámolója, a 2015-ös (.pdf) mindössze 7 oldalas, ebből egy oldal a "Közhasznúsági jelentés" című melléklet, amiből például megtudhatjuk, hogy

[a] Kárpát medence magyar egyesületeinek és alapítványainak új, szolgáltató honlapot nyitottunk. Célunk volt politikamentesen a közösségek egymásra találását segíteni. Szolgáltatásunk lehetővé tette az azonos irányultságú civil egyesületek, alapítványok egymásra találását, konzorciumus összefogását. (Kiemelések tőlem.)

Sajnos magából a beszámolóból egyáltalán nem derül ki, hogy milyen költségei lehettek a szolgáltató honlap indításának, abból ugyanis csak annyi derül ki, hogy

  • Rendezvényszervezésre, ismeretterjesztésre ~32 milliót;
  • oktatási célra ~5 milliót;
  • "Könyvre" ~4 milliót

költöttek. A beszámoló szerint közhasznú tevékenységre fordított 55 millió forintból fennmaradó 14 millióból juthatott a honlapfejlesztésre, de abból kellett fedezni "a vidéki emberek életének megkönyítése érdekében" kis- és családi vállalkozások elindításához nyújtott támogatásokat is.

2014-ben hasonlóan alakultak az arányok. Abban az évben a beszámoló (.pdf) szerint 262,5 millió forintot fordítottak közhasznú tevékenységre, ebből

  • 252 millió jutott rendezvényszervezésre és ismeretterjesztésre;
  • 3,5 millió oktatásra;
  • 1,5 millió "könyvre".

Azt, hogy a beszámolójuk szerint 2013-ban közhasznú tevékenységre fordított 305,5 millió forintot mire fordították, beszámolójukban (.pdf) nem tüntették fel.

A beszámolók alapján tehát látható, hogy a CÖF-CÖKA kiadásai nagy részét a nyilvánosan fellelhető információk alapján a kormány politikáját támogató fórumok szervezésére és, például a 2013-as "Együtt tették tönkre"-kampány esetén szintén egyértelműen a kormánypártok érdekét szolgáló reklámkampányokra fordítja.

Támogasd a 444-et

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.
;