Fokozatosan elkezdte újraindítani a londoni járatait vasárnap a British Airways, amelynek működését szinte teljesen megbénította az informatikai rendszerének előző napi összeomlása. A cég azonban továbbra is jelentős késések és járattörlések lehetőségére hívta fel utasai figyelmét.
A számítógépes hálózat kiesése elsősorban a BA két legnagyobb londoni bázisrepülőterén, Heathrow-n és Gatwicken okozott súlyos fennakadást. A hiba azonban a BA teljes, globális informatikai hálózatát érintette, ezért sok külföldi repülőtéren is leálltak a British Airways járatai, és tízezrek rekedtek a reptereken.
A Heathrowról Budapestre közlekedő, BA866-os számú vasárnap délelőtti járat kisebb késéssel felszállt, de a BA874-es számú kora délutáni budapesti járatot a British Airways törölte. A két órával későbbi BA868-as budapesti járatot a Heathrow információs szolgálata indulásra jelölte, de az esti gépről, amely hétfő reggel indulna vissza Budapestről, vasárnap kora délután még nem volt információ.
A British Airways közölte: reméli, hogy vasárnap a Heathrow-ról közlekedő járatok nagy részét el tudja indítani, Gatwicken pedig „normálishoz közeli” forgalomra számít, de kérte az előző napon törölt járatok utasait, hogy vasárnap csak akkor menjenek ki a repülőterekre, ha visszaigazolt átfoglalásuk van más járatokra.
A BA közleménye szerint az érintett utasok november végéig igényelhetnek teljes visszatérítést vagy átfoglalást későbbi járatokra. A légitársaság kérte utasait, hogy őrizzék meg a káosz alatt vásárolt élelmiszerek nyugtáit, valamint az általuk igénybe vett tömegközlekedési eszközök menetjegyeit és szállodaszámláikat, mert a BA-től ezekre is visszatérítést kérhetnek.
A British Airways megígérte azt is, hogy a Heathrow-n felhalmozódott poggyásztömeget futárszolgálattal, ingyenesen a lehető legrövidebb időn belül visszaszállítja azoknak az utasoknak, akik nem tudtak elutazni.
A FlightAware járatkövető összesítése szerint
a számítógépes hálózat összeomlása utáni első 24 órában Heathrow-n 126 induló és 148 érkező, Gatwicken 35 induló és 33 érkező járatot töröltek.
Alex Cruz, a British Airways vezérigazgatója szombat este a Twitteren megjelent videóüzenetében közölte: a hiba elhárításán dolgozó szakértők szerint az informatikai rendszer összeomlásának közvetlen oka áramellátási probléma lehetett. Hozzátette, hogy nincsenek arra utaló jelek, hogy a British Airways számítógépes rendszerét kibertámadás érte volna.
A fennakadás várhatóan a következő napokra is kihat, elsősorban Heathrow-n. (BBC/MTI)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.