Az Echo TV Napi Aktuális című műsorának vendége volt kedden Csizmadia László, a CÖF-CÖKA elnöke. Elsősorban a civiltörvényről kérdezték (spoiler: egyetért vele), de a beszélgetés utolsó perceiben arra terelődött a szó, hogy miért támogatta az állami tulajdonú MVM 508 millió forinttal a Fidesz-közeli szervezetet.
Csizmadia pedig bevetette a kommunikációs trükkök ősét, és perceken át beszélt össze-vissza, bármiféle értelem vagy koherencia nélkül.
Csizmadia azzal kezdi, hogy végre történt valami a magyar politikai és gazdasági életben, egy igen nagy vállalat felismerte, hogy társadalmi felelőssége létezik, és ez nem csak abban áll, hogy minél nagyobb legyen a nyeresége. Bár Csizmadia egyszer nem mondja ki, de nyilvánvalóan az MVM-ről beszélve azzal folytatja, hogy ez a nagyvállalat abban is érdekeltté vált, hogy minél több polgárt nyerjen meg önmagának, különböző közjóra irányított, közhasznú program támogatásával, mert ez az eredményén is visszatükröződik.
Csizmadia arra nem tért ki, hogy az MVM a támogatást a kormány tudtával és jóváhagyásával ítélte oda a CÖF-nek, inkább azzal folytatta, hogy
itt akkor jogilag lehet vitatkozni, hogy ez közpénz vagy nem közpénz, de el kell különíteni egy közvetett és egy közvetlen felelősséget.
Szerinte a közvetlen felelősség a menedzsmentet terhelni, ezért ők a CÖF-nél a maguk részéről inkább el is zárkóznának attól a kérdéstől, hogy ez közpénz vagy nem, és ők csak kapták ezt a pénzt, és majd mindjárt el is mondja, hogy mire fogják költeni, teszi hozzá Csizmadia, de ez végül már nem fért bele a műsoridőbe.
Ehelyett még hosszan beszélt arról, hogy a menedzsmentnek az a feladata, hogy a fogyasztót különböző módszerekkel meggyőzze, bizalmat keltsen benne, hogy érdemes ennél a vállalatnál megfordulni.
Ami egy nagyon szép gondolat, csak egyrészt a CÖF egyáltalán nem magától hozta nyilvánosságra a félmilliárdos támogatásnak a hírét, azt úgy kellett kikérni közérdekű adatként az MVM-től, azaz nem világos, hogyan hozta volna meg ez a támogatás ezt a fajta fogyasztói bizalmat, másrészt, és ez ennél is súlyosabb érv, egy állami tulajdonú áramszolgáltatóról beszélünk, nem világos, hogy nekik miért lenne szükség ilyen módszerekre, hogy fogyasztókat szerezzenek maguknak.
Innentől pedig jön a zsibbasztó agyvihar:
„Mi ennek az eredménye? Minél több polgár úgy gondolja, hogy ez egy jó vállalat, aki nem csapja be őket, jól szolgáltat, sőt mi több, még eredményes is, igen magas, és beteszi az adóját a költségvetésbe, akkor egészen biztos hogy a maga bevétele is magasabb lesz. Tehát mi azt mondjuk, és még egyszer mondom, nem jogi vitára akarunk serkenteni, hogy kettéválik a dolog. Van egy közvetlen felelősség, amikor a tulajdonos közvetett felelőssége és odafigyelése és meghatározása alapján minél nagyobb nyereséget és minél nagyobb adót kell elérni. És amire ez megtörtént, akkor dönt a tulajdonos arról, hogy osztalék lesz ebből vagy beruházás, de egy biztos, hogy akkor vált közpénzzé, amikor a nyereség megtermelődött.”
Egy büdös szót nem értünk ebből.
Ezután a monológ után a műsorvezető sem tudott mást tenni, mint megköszönte Csizmadiának a részvételt.
A beszélgetésnek ez a MVM-es része az utolsó 3 percben zajlik, ebben a videóban a hetedig percig kell előretekerni, de érdemes előkészíteni mellé az alufóliasisakokat is:
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.