„Ezúton kérjük Demszky Gábort, hogy vegye komolyan saját bejelentését és járjon el a BKV-nál annak érdekében, hogy a Combinókat teljes értékű klímával szereljék fel és a közösségi közlekedés versenyképessége érdekében költsék a budapestiek adóforintjait, ne értelmetlen és érthetetlen félmegoldásokra”
– így vekengett a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület még 2007-ben, lássuk be, némi joggal, amikor felmerült annak a lehetősége, hogy a Nagykörúton, a 4-es 6-as vonalon forgalomba álló Combinókon nem lesz légkondicionáló berendezés.
Végül lett, de értelme vajon lett-e?
Nem sok.
Június 27-én, kedden Budapesten árnyékban 34-35 fok volt, én pedig hőmérőt ragadtam, és négy időpontban, délelőtt 10-kor, délben, délután 2-kor és 4-kor a Margit híd budai hídfője és a Jászai Mari tér között – ha nem is a NASA által hitelesített űrhőmérővel, csak egy szerény háztartási eszközzel – megmértem, hány fok van a 4-es 6-os villamosokon, a szerelvények közepén,nem az ablaknál, hanem árnyékban, derékmagasságban.
Kedves mérési naplóm!
Hőmérséklet az utcán, árnyéban: 28 fok
Hőmérséklet a Combinón: 30 fok
Hőmérséklet az utcán, árnyéban: 33 fok
Hőmérséklet a Combinón: 31 fok (egyik villamos) 33 fok (másik villamos)
Hőmérséklet az utcán, árnyéban: 35 fok
Hőmérséklet a Combinón: 31 fok
Hőmérséklet az utcán, árnyéban: 34 fok
Hőmérséklet a Combinón: 34 fok
És mivel az utcán legalább a szél jár valamennyire, a villamoson viszont jobb esetben egy-egy haldokló utolsó leheletére emlékeztető, bánatos fuvallat tapasztalható, rosszabb esetben még az sem (volt olyan időpont és szerelvény, amelyen nyomát sem lehetett érezni működő légkondicionálónak), a hőérzet a villamoson minden esetben messze meghaladta az utcaiét.
A helyzetet rontja, hogy a Combinókon a fenti csúszóablakokat fizikailag ki lehet ugyan nyitni, de mindenhol feliratok figyelmeztetik az utasokat arra, hogy ezt ne tegyék, mert akkor romlik a légkondicionáló hatékonysága. Így az ablakok a legtöbb esetben zárva maradnak, a kedves utazóközönség pedig boldogan úszik saját izzadságában.
De működik egyáltalán a légkondicionáló a 4-es-6-os-on, a világ legforgalmasabb villamosvonalán, ahol több mint kétszázezren utaznak naponta? És ha igen, hogyan? És ki szabad vajon nyitni az ablakokat?
Még a múlt héten megkerestem a BKK-t, ők elküldték a kérdéseket a BKV-nak, ahonnan a következő válasz érkezett:
„Minden Combino járművön 25 Celsius fok feletti hőmérséklet esetén automatikusan működik a klímaberendezés, a járművezetőtől függetlenül. Ez az adott viszonyoktól függően minimum 3, maximum 6 fokkal képes csökkenteni a levegő hőmérsékletét.
A rendszer kialakítását hosszas kísérletek és üzemi tesztek előzték meg, valamint figyelembe vettük a gyártó és a Győri Egyetem szakmai véleményét is, ezzel biztosítva az egészség szempontjából legkedvezőbb üzemet.
A megfelelő működés érdekében az utasokat az utastájékoztatón keresztül kérjük, hogy tartsák csukva az ablakokat, ugyanakkor azok nyithatóságát nem korlátozzuk.
Üdvözlettel:
BKV Zrt. ”
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.