A 4-es-6-os villamoson annyit ér a légkondicionáló, mint halottnak a csók

Feliratkozás a Járvány hírlevélre

Minden hétköznap elküldjük, amit a járványról tudni érdemes. Iratkozz fel, és vigyázzunk egymásra!

„Ezúton kérjük Demszky Gábort, hogy vegye komolyan saját bejelentését és járjon el a BKV-nál annak érdekében, hogy a Combinókat teljes értékű klímával szereljék fel és a közösségi közlekedés versenyképessége érdekében költsék a budapestiek adóforintjait, ne értelmetlen és érthetetlen félmegoldásokra”

– így vekengett a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület még 2007-ben, lássuk be, némi joggal, amikor felmerült annak a lehetősége, hogy a Nagykörúton, a 4-es 6-as vonalon forgalomba álló Combinókon nem lesz légkondicionáló berendezés.

Végül lett, de értelme vajon lett-e?

Nem sok.

Június 27-én, kedden Budapesten árnyékban 34-35 fok volt, én pedig hőmérőt ragadtam, és négy időpontban, délelőtt 10-kor, délben, délután 2-kor és 4-kor a Margit híd budai hídfője és a Jászai Mari tér között – ha nem is a NASA által hitelesített űrhőmérővel, csak egy szerény háztartási eszközzel – megmértem, hány fok van a 4-es 6-os villamosokon, a szerelvények közepén,nem az ablaknál, hanem árnyékban, derékmagasságban.

Kedves mérési naplóm!

Délelőtt 10 óra:

Hőmérséklet az utcán, árnyéban: 28 fok

Hőmérséklet a Combinón: 30 fok

Déli 12 óra:

Hőmérséklet az utcán, árnyéban: 33 fok

Hőmérséklet a Combinón: 31 fok (egyik villamos) 33 fok (másik villamos)

Délután 2 óra:

Hőmérséklet az utcán, árnyéban: 35 fok

Hőmérséklet a Combinón: 31 fok

Délután 4 óra:

Hőmérséklet az utcán, árnyéban: 34 fok

Hőmérséklet a Combinón: 34 fok

És mivel az utcán legalább a szél jár valamennyire, a villamoson viszont jobb esetben egy-egy haldokló utolsó leheletére emlékeztető, bánatos fuvallat tapasztalható, rosszabb esetben még az sem (volt olyan időpont és szerelvény, amelyen nyomát sem lehetett érezni működő légkondicionálónak), a hőérzet a villamoson minden esetben messze meghaladta az utcaiét.

A helyzetet rontja, hogy a Combinókon a fenti csúszóablakokat fizikailag ki lehet ugyan nyitni, de mindenhol feliratok figyelmeztetik az utasokat arra, hogy ezt ne tegyék, mert akkor romlik a légkondicionáló hatékonysága. Így az ablakok a legtöbb esetben zárva maradnak, a kedves utazóközönség pedig boldogan úszik saját izzadságában.

De működik egyáltalán a légkondicionáló a 4-es-6-os-on, a világ legforgalmasabb villamosvonalán, ahol több mint kétszázezren utaznak naponta? És ha igen, hogyan? És ki szabad vajon nyitni az ablakokat?

Még a múlt héten megkerestem a BKK-t, ők elküldték a kérdéseket a BKV-nak, ahonnan a következő válasz érkezett:

„Minden Combino járművön 25 Celsius fok feletti hőmérséklet esetén automatikusan működik a klímaberendezés, a járművezetőtől függetlenül. Ez az adott viszonyoktól függően minimum 3, maximum 6 fokkal képes csökkenteni a levegő hőmérsékletét.

A rendszer kialakítását hosszas kísérletek és üzemi tesztek előzték meg, valamint figyelembe vettük a gyártó és a Győri Egyetem szakmai véleményét is, ezzel biztosítva az egészség szempontjából legkedvezőbb üzemet.

A megfelelő működés érdekében az utasokat az utastájékoztatón keresztül kérjük, hogy tartsák csukva az ablakokat, ugyanakkor azok nyithatóságát nem korlátozzuk.

Üdvözlettel:

BKV Zrt. ” 

444 MAKRO a Kör tagjainak

A 2018‑as választások titkos tárgyalásainak története.

Megnézem
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.