Ombudsman: A magyar állam nem törődik a fogyatékkal élő tanulókkal

Egészségügy
2017 július 04., 13:13

"A magyar állam jelenleg nem tesz eleget a kiszolgáltatott, súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók megfelelő színvonalú és hozzáférhető oktatásával kapcsolatos alkotmányos feladatainak, nemzetközi jogi kötelezettségeinek"

- írja alapvető jogok biztosának friss jelentése az Eduline szerint. Székely László szerint a helyzet súlyos, és a szabályozás újragondolása, a személyi és tárgyi feltételrendszer átalakítása egyaránt szükséges ahhoz, hogy "meg lehessen állítani e tanulók oktatásának teljes kiüresedését".

Egy (feltehetően külföldről finanszírozott = Soros által pénzelt) civil jogvédő szervezet fordult beadvánnyal a biztoshoz, miután több fogyatékos gyermek szülője panasszal élt, amiért gyerekeiknek az alapfokú oktatás sem hozzáférhető, mert nem adottak szükséges személyi és tárgyi feltételek.

Az ombudsman azt írja: a köznevelési törvény alapján az oktatási rendszert az államnak úgy kell működtetnie, hogy ahhoz "egyenlő eséllyel hozzáférjen valamennyi tanulónak", de ez jelenleg nem áll fenn. Egészen alapvető feladatait nem látja el az állam ezen a területen:

  • 'A törvény sajátos nevelési igényű tanulóra vonatkozó értelmező rendelkezése hiányos a súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók tekintetében, így eleve ismeretlen a súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók pontos létszáma."
  • "Elégtelen az a diagnosztizálási feltételrendszer, amely biztosítaná, hogy a tanulók hozzáférhessenek az állapotuknak megfelelő oktatáshoz."
  • "A súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulói létszám ismeretének hiányában nincs mód a létszámukhoz igazított intézményi hálózat kialakítására, a szükséges férőhelyek megteremtésére, ezért nekik csak az otthoni vagy az ápoló-gondozó intézményben zajló fejlesztő nevelés-oktatás lehetősége marad."
  • "Hiányos a fejlesztő nevelés-oktatáshoz szükséges feltételrendszer, nem felel meg a követelményeknek a fogyatékosság típusához igazított szakirányú felsőfokú pedagógusképzés sem."
  • "Sokszor még annak a feltételei sincsenek meg, hogy a tankötelezettségüket iskolába járással teljesíteni kívánó súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók eljussanak az iskolába."

A köznevelési törvény szerint a súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók számára a tankötelezettség intézményi formája nem az iskola, hanem az azoktól elkülönülő fejlesztő nevelés-oktatás, de ez a forma teljesen kiüresedik, abban többnyire az egészségügyi elem dominál, miközben személyi és tárgyi feltételek egyáltalán nem adottak.

Székely azt kéri Balog Zoltán emberminisztertől, hogy sürgősen intézkedjen az ügyben.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.