Óriási érdeklődést kavart a Világgazdaságnak egy magyar fejlesztésű elektromos kamionról szóló cikke, amely nem kevesebbet állít, minthogy minden jelenleg elérhető (persze jórészt csak fejlesztés alatt álló) ekamiont kenterbe ver majd.
„Magyarországon készülhet a világ első tisztán elektromos meghajtású nyerges vontatója, valamint a hozzá kifejlesztett félpótkocsi eTruck néven – ezt ígérte a Világgazdaságnak nyilatkozó Benke Gábor projektmenedzser. A fejlesztések 2017 júniusában teljesen befejeződtek, a várt eredményeket is maximálisan túlszárnyalták: 1200 forintos áramköltséggel képes a kamion teljes rakomány mellett száz kilométer megtételére, amivel egyik korszerű dízelkamion sem vetekedhet – mondta Benke. Hozzátette: a mai Euro6-os norma szerint működő járművek fogyasztása száz kilométerenként harminc liter gázolaj.”
A Világgazdaságnak tehát Benke azt állítja, hogy jövőre már szériagyártásba kerülne a magyar kamion, ami nem aprózná el a tempót sem, napi háromszáz darabot gyártana le belőle.
Az egész tényleg olyan, mint egy álom, de itt még nincs vége: a gyár még sehol sincs, de Hegyeshalomnál épülne fel az összeszerelőüzem, és több kisebb gyáregység lenne az országban elszórva.
A projekt meglehetősen költségigényes: tíz milliárd euró (!) lenne a gyárépítés, az alkatrészek 5 millió euróba kerülnének.
A fő finanszírozó nem is Benke cége, az eTruck Motor Zrt. - egy ötmillió tőkével indult cég – lenne, hanem a többségi tulajdonos a König bank, amit Benke Jánosné igazgat és az ő dolga volna a 3000 milliárd forintos (!!!) forrást fedeznie valahogy.
A Totalcar és az Omnibusz szerzője, a területet jól ismerő Kengyel Kristóf szerint azonban több furcsaság is van a történetben:
1.) Egyfelől az ekamionok nem azért nem jöttek ki a piacra eddig, mert mindenki, a Volvótól a Mercedesig bénázik vele, hanem mert számos probléma van velük: kicsi a hatótávolságuk, a sok akksi miatt pedig nehezek, az EU pl. csak 10-15 év múlva látja reálisnak elterjedésüket.
2.) Az eTruck által bemutatott prototípus feltűnően hasonlít egy Mercedes Actros kamionra, de a cég vezetője, Benke szerint ez azért van, mert minden kamion hasonlít egymásra egy kicsit. (Slusszpoén: a Mercedes ekamionja is ezen a néven fut, de kicsit futurisztikusabban néz ki.)
3.) A magyar ekamion műszaki adatai is furcsák, például túl kevés nyomatékot adnak le, tehát a leírás alapján egy emelkedővel sem birkóznának meg.
4.) A König Banknak épp tavaly gyűlt meg a baja a Magyar Nemzeti Bankkal, amely piacfelügyeleti eljárást indított.
Részletek a Totalcar és Világgazdaság oldalán. Címlakép: Totalcar.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.