Az elmúlt hetekben mindenhol felbukkant az interneten egy stockfotó-sorozat, amin egy kockás inges férfi a barátnőjével van, de közben megbámul egy másik lányt. Nem túlzás, hogy ez az idei év eddigi legnépszerűbb mémje. A stockfotó-oldalon a kép eredeti címe szó szerinti Google Translate-ben:
„Hűtlen ember sétál barátnőjével, és csodálkozva nézett a másik csábító lány”.
(Disloyal man walking with his girlfriend and looking amazed at another seductive girl)
Néhány verzió, amiknek legalább a felét biztosan látta, aki szokott internetezni:
Ritkán lesz annyira sikeres egy mém, hogy egyszerre tud terjeszkedni a posztironikus réteghumor irányába,
és a mainstream felé is.
A Knowyourmeme szerint a kép azóta pörög, mióta 2017 januárjában egy török mémoldal Phil Collinst basztatta:
De a mém csak fél évvel később, valamikor augusztusban robbant be igazán. Hogy pontosan miért, senki sem tudja. A stockfotók ráadásul nem is mostanában, hanbem évekkel ezelőtt készültek. A fotó készítője és a képeken szereplő modellek is meglepődtek alkotásuk váratlan és lehengerlő sikerén. A NYMag és Guardian is megkereste az eredetti fotósorozat szereplőit és készítőjét, hogy kommentálják a törtténteket. A szereplők csak nevetnek az egészen, de a fotós, Antonio Guillem attól tart, hogy a mém sikerének negatív hatása lesz karrierjére.
Guillem szerint a mémek készítői megsértik a szerzői jogokat, amikor nem a vízjeles, hanem a vízjel nélküli, lelopott képet szerkesztik át. Nem szereti, amikor a képét úgy manipulálják, hogy gusztustalan vagy valamilyen pejoratív jelentést kap, például amikor a szereplők feje helyén kutyafej, szemeteszacskó és egy zacskó kutyakaja van.
A piros ruhás modell egyáltalán nem nyilatkozott, de a féltékeny barátnő és a hűtlen fiú, művésznevükön Laura és Mario kellemes, vicces élményként írták le évekkel ezelőtti fotózást. Nagyon nehéz volt nem elnevetniük magukat, miközben az utcán, ismeretlen járókelők szeme láttára kellett ilyen hülye arckifejezéseket produkálniuk. A fotós egyébként sokáig dolgozott együtt a három modellel, kép készült hármójukról más és más felállásban.
Mario és Laura úgy tudták meg, hogy világhírűek lettek, hogy a barátaik betaggelték őket ezeken a képeken a közösségi oldalakon. Ők a fotóssal szemben örülnek a kép sikereinek, és le vannak nyűgözve, egyes embereknek milyen élénk fantáziájuk van.
A szereplők azt mondják, a valóságban közük sincs a képeken eljátszott karakterükhöz, bár Laura szerint minden lány volt már a piros ruhás lány helyében, legfeljebb nem vette észre. Mario sosem bámulna meg egy nőt olyan gátlástalanul az utcán, ahogy a képeken teszi.
Mivel az ilyen képeket újságcikkek illusztrálására és reklámozási célra készítik, elvileg semmilyen dramaturgiai összefüggés nincsen közöttük. Az emberek viszont szeretnek összefüggéseket látni vagy teremteni, így már nem egy elmélet született arról, vajon mi történhetett a szereplőkkel. Csak néhány a sok lehetséges történet közül, amelyek ki tudja, hol kezdődnek, hol metszik egymást és hol érnek véget:
A fiú és a lány egykor boldog kapcsolatban éltek.
Aztán hirtelen bejött a képbe a harmadik, akivel nagyon jó lett a kapcsolatuk, hármasban csináltak programokat.
Az idillnek hamar vége szakadt. A fiú nem bírt magával, kikezdett a lánnyal, és ezután már semmi nem volt ugyanolyan.
~ alternatív befejezés: A féltékeny barátnő rájött, hogy nem is a barátjára, hanem a lányra féltékeny, összejött vele, azóta boldogan élnek.
Ebben a történetben nincs harmadik. A fiú és a lány együtt dolgoznak közös fogorvosi rendelőjükben.
A féltékeny barátnő a poklok poklát megjárta már, elveszítette a gyermekét, később pedig egy házas ember szeretője lett.
Több magyarázat is lehetséges arra, hogy miértt letttek ennyire kapósak ezek a fotók. A szereplők szép, szabályos, de semleges arca, a szituáció univerzalitása, az eltúlzott arckifejezések és egyszerű érzelmek mindenképpen hozzájárultak a sikerhez. Utólag persze mindig nagyon könnyű megmagyarázni valamiről, miért lett sikeres, de előre megjósolni azt, hogy miből lesz mém, teljességgel lehetetlen. Az biztos, hogy amikor egy mémet elkezdenek kielemezni, már egyértelműen a véget jelenti.