Hatalmas erdőirtás készül a Határ úton, a kétségbeesett lakók Áderhez, a fideszes politikusok pedig egymás ellen fordultak

Szemet vetettek az erdejükre

Miközben a kormányzat a helyi lakosok véleményének figyelmen kívül hagyásával próbálja keresztülverni azt a holdkóros tervet, hogy hatsávos mega-autópályaszerűséget építsen egy sűrűn lakott budapesti terület közepébe, kiirtva ezzel Dél-Pest egyik legnépszerűbb zöld foltját, a helyi Fidesz-politikusok is megmozdultak az ügyben, adott esetben a saját kormányukkal is szembemenve. 

A legkeményebb ellenzéki az ügyben - nem sokan tippelnének erre - Kocsis Máté józsefvárosi polgármester, 2018-as képviselőjelölt, a Fidesz volt kommunikációs igazgatója. A mindenből kihagyott lakók közben levelet küldtek Áder János köztársasági elnöknek - tudta meg a 444. 

A döntéshozók maguk is érezhetik, mennyire kínos dolgot kellene képviselniük, ezért lehet, hogy hogy sem a főpolgármester, sem Seszták fejlesztési miniszter nem mertek megjelenni a témában  összehívott lakossági fórumokon. 

De hogy jutottunk idáig és miért akarna bárki is kivágni egy népszerű parkerdőt és autópályát vezetni többezer ember ablaka alá egy talán soha el nem készülő híd miatt?

A fantomhíd átka

Sztorink helyszíne Ferencváros és Kispest határa, azon belül is két sűrűn lakott területet, a József Attila lakótelepet és a Wekerle-telepet egymástól elválasztó Határ út. A két telep közé ékelve, itt, a Határ út mentén terül el a széles környék legnépszerűbb nevezetessége, a kiserdő.

Fotó: Erdos Laszlo/Elmedia

A Wekerle-telepiek és József Attilások pechjére a kormány úgy döntött, hogy bár Budapest visszavonta olimpiai pályázatát, az olimpiához kapcsolódó beruházásokat mégis megépítik. Így például az Újbudát a Csepel-sziget lakatlan északi csúcsával összekötő Galvani hidat, illetve egy ezt logikusan kiegészítő másik hidat a Ráckevei Dunán, az Illatos út magasságában. Ez utóbbi felvezető útja lenne a jelenleg kétsávos Határ út, ami mellett villamospálya is fut. Az alapvető terv az, hogy a Határ utat a jelenlegi sávok és sínek meghagyása mellett egy négysávos úttal bővítenék ki, a sínekkel együtt összesen nyolcsávos útszörnyeteget telepítve egy sűrűn lakott városrészbe. 

Az eredeti tervek szerint a plusz négy sávot ráadásul a Wekerle és a József Attila telepek közötti erdő helyére, azt teljes egészében kipusztítva, fáit kivágva építenék meg.

A közvetlenül érintett környékbeli lakók nem kis része erről az egészről csak akkor értesült, amikor augusztus 21-re lakossági fórumot hívtak össze az ügyben, amin azonban sem a beígért Seszták Miklós fejlesztési miniszter, sem Tarlós István főpolgármester nem jelent meg, de ahonnan még maguk a tervezők is kimentették magukat.

(A leginkább érintett döntéshozók, illeve a beruházó cég ugyanígy távol maradt a Kispesten szeptember 9-én megrendezett hasonló fórumról, elzárkózva a minimális dialógustól is.)

A lakók egy része úgy tudja, hogy a beruházás ebben a  formájában eldöntött tény, amit a tervek szeptember 20-i zsűrizésén fognak szentesíteni, úgy, hogy az erdejükre már keresztet is vethetnek. Éppen ezért írtak levelet kétségbeesésükben Áder Jánosnak, benne olyan bekezdésekkel, hogy

Nem kevés család csak és kizárólag azért költözött ide, vagy azért nem ment el innen, hogy Budapest utolsó oázisát élvezhesse, élhető környezetet biztosítson mind önmaga, mind családtagjai számára. Az itt található flóra és fauna a beígért újratelepítések ellenére is véglegesen pótolhatatlan lenne.

A 444 tudomása szerint azonban nem eszik ilyen forrón a kását. 

A téma ugyanis kissé meglepő módon a kormánypárton belül is konfliktust okozott, a projekthez való viszonyulást ráadásul egyáltalán nem a párthovatartozás határozza meg. 

Az érintett kerületek közül Gajda Péter, Kispest szocialista polgármestere például kiváró állásponton van. Egy szeptember 9-én tartott lakossági fórumon azt mondta, hogy a kispesti önkormányzatnak egyelőre nincs hivatalos álláspontja, de tekintettel a lakosság ellenérzéseire, felkérte a  Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara egyik vezetőjét, hogy "pro vagy kontra igazolja ezeket az állításokat." Kispest a szakvélemény ismeretében fog állást foglalni.

Baranyi Krisztinától, az Együtt környezetvédelmi ügyekben igen aktív ferencvárosi képviselőjétől úgy tudjuk, hogy a fideszes vezetésű kerület és Bácskai János polgármester ellenzik az erdőirtással járó tervet. Ezt az is alátámasztja, hogy Bácskai volt az, aki a József Attila lakótelepen most hétvégén rendezett Lakótelepi Mulatság nevű eseményre meghívta vendégszónoknak Kocsis Mátét, a szomszédos VIII. kerület szintén fideszes polgármesterét, a környék 2018-as országgyűlési képviselőjelöltjét, aki szabályos kampánynyitó beszédében ezt mondta:

Idén nyáron nagyon sokat dolgoztunk valamin, ami Önöknek fontos, és amiből ki akarták Önöket hagyni, az pedig az, hogy a kiserdő helyén valakik kitalálták, hogy legyen egy út, és egész nyáron azon dolgoztunk, hogy ne legyen. Be is jelenthetem Önöknek, hogy ilyen út nem lesz. 

Bár Kocsis a kampánybeszéd hevében valószínűleg csak megelőlegezte a sikert, tudomásunk szerint nem teljesen a levegőbe beszélt. A lakosságnak is bemutatott, totális erdőirtással járó nyomvonalverzióról Baranyi szerint ugyanis időközben kiderült, hogy eleve nem felel meg sem a fővárosi rendezési tervnek, sem a fővárosi és helyi építési szabályzatnak, ezért a tervezők szeptember 20-án egy olyan verziót fognak bemutatni, ami szerint a 2X2 sávos új utat közvetlenül a villamossínek mellé építenék. Így csak 25 méteres sávot vennének el az erdős terület széléből, ami minimális mennyiségű fa kivágásával járna. 

A fideszes polgármesterek karakánságát az is erősítheti, hogy ebben az ügyben még hosszú évek vannak hátra az első kapavágásig, a láncfűrészberregtetésről nem is beszélve, így valós tét nélkül lehet erőt meg karakánságot mutatni. A Kis-Dunán átívelő hídra ugyanis még a tervpályázatot sem írták ki -  Nagy-Duna hídjára is csak nemrég hirdettek ki nemzetközi tendert, és utóbbi is 2025. tájára készülhet el leghamarabb.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.
;