Ez itt a BTS, a leghíresebb koreai fiúegyüttes, amiért már Magyarországon is több ezren őrülnek meg

zene
2017 október 14., 16:31
comments 201

A világ nagyobb része az 1990-es évek óta tisztában van vele, hogy Dél-Korea a maga saját kis popzenei világában él, rengeteg, soktagú fiú- és lányegyüttesük van, amikért több millióan őrülnek meg nemcsak Koreában, de Japánban és Kínában is. De ezek az együttesek általában nem tudtak igazán nagy karriert befutni sem Európában, sem Észak-Amerikában, az itteni közönség inkább csak furcsállóan nézte a koreai koncertvideókat, amiken a fiatal rajongók teljes eksztázisban tépik a hajukat a kedvenc sztárjaik láttán.

A 2000-es években menő Girl's Generation tagjai telefont reklámoznak.
photo_camera A 2000-es években menő Girl's Generation tagjai telefont reklámoznak távol-keleti vásárlóknak. Fotó: Wikipédia

Az internet és azon belül is a közösségi oldalak elterjedése azonban kinyitotta a nyugati világot is a K-pop-együttesek előtt, és mostanra eljutottunk odáig, hogy a legnépszerűbb, szinte kizárólag koreai nyelven éneklő fiúegyütteseknek több ezer fős rajongótáboraik vannak még Magyarországon is. (UPDATE: Ez a legnagyobb magyar fanclub.)

Ebben a helyzetben robbant a világhírnév kellős közepébe a szöuli BTS, azaz Pangthan Szonjondan (szó szerint: Golyóálló Cserkészek) nevű, héttagú fiúegyüttes is.

A BTS iszonyatos méretű rajongótáborral rendelkezik, fanjaik ARMY-nak, azaz hadseregnek nevezik magukat. Az együttes Facebook-, Twitter- és Instagram-oldalait több mint 14 millióan követik, és ezek a rajongók egy rakás országban rendszeresen eseményeket szerveznek a BTS tagjainak születésnapjain, na meg gyűjtéseket szerveznek csak azért, hogy a koreai rajongók Szöulban minél nagyobb és minél központibb helyen lévő hirdetőtáblákat bérelhessenek ki, amiken aztán felköszönthetik a tagokat a születésnapjuk alkalmából, vagy megkérdezzék, van-e épp barátnőjük.

A BTS egy koreai rendezvényen.
photo_camera A BTS egy koreai rendezvényen. Fotó: Wikipédia

Nem véletlen, hogy a mindenben a tökéletességre törekvő, és a végletekig versengő koreai popipar sztárjai mindenhol ennyire híresek: a BTS tagjait eleve úgy válogatta össze a szöuli Big Hit Entertainment produkciós iroda, hogy gigasztárok legyenek belőlük. Az együttes az első lemezük megjelenése előtt több tagcserén is átesett, hogy a lehető legoptimálisabbá váljon az összeállítás. A végső felállás 2 tagjai neves koreai művészeti iskolákból érkezett, ketten tehetséges underground-rapperek, de vannak elképesztően mozgó táncosaik is.

A közösségi médiában minden tagot külön-külön aprólékos tervezéssel építették fel, a belőlük létrejövő mix pedig magáért beszél. A dalaik pedig kifejezetten jól szólnak a nyugati fül számára is, a legtöbb alig különbözik az Európában és Amerikában is tomboló EDM-hisztéria leghíresebb számaitól. Sokszor csak a koreai szöveg emlékezteti a hallgatót, hogy nem DJ Snake-et vagy Justin Biebert hallgat.

link Forrás

Az BTS klipjeinek többsége bőven 100 milliós nézettség fölött jár a Youtube-on, és bármelyikbe kattint is bele az ember, látszik, hogy ezek egytől-egyik profi módon megírt és előadott dalok, hibátlanná csiszolt videókkal.

A BTS azonban úgy lett a K-pop legfontosabb együttese, hogy felrúgta a K-pop szinte összes alaptézisét.

Korábban a dél-koreai előadók körében alaptétel volt, hogy az amerikai és európai sikerhez angolul is kell énekelni. A BTS ehhez képest a mai napig nem adott egyetlen angol nyelvű lemezt sem, és ugyan a legtöbb daluk címe angol, azokban is főleg koreaiul énekelnek. Az egyetlen idegen nyelvű piac, ami felé nyelvileg is nyitottak, a japán volt, ami érthető is, hiszen Japán zenei piac a harmadik legnagyobb a világon, és az ottani vásárlók hajlandóak nagyon sok pénzt is kiadni a kedvencük lemezeiért.

link Forrás

A BTS ezen kívül olyan témákról is hajlandó dalokat írni, mint a mentális egészség, az iskolai zaklatások vagy társadalmi kérdések. Ez a mélyen konzervatív beállítottságú koreai társadalomban, ahol a rajongók ahhoz voltak szokva, hogy a K-pop sztárok mindig boldogok és mindig tökéletesen néznek ki, már-már tabudöntögetésnek számít. A BTS előtt például elképzelhetetlen lett volna, hogy egy koreai popegyüttes Hermann Hesse regénye által ihletett dalt írjon, a BTS egyik leghíresebb száma, a Blood Sweat & Tears viszont még idéz is a Demianból.

Ráadásul egyelőre úgy tűnik, hogy a BTS-nek még innen is felfelé ível majd a karrierje. 2016-ban a Forbes szerint semmilyen más zenei előadóval nem foglalkoztak többen a Twitteren, mint velük. Ebből az apropóból a Twitter elkészítette első K-pop emotikonját is, ami egy BTS-trikó volt. 2017-ben már a BTS kapta meg a Billboard Music Award a közösségi médiában befutott legfontosabb előadónak járó díját, a Time magazin pedig az internet 25 legbefolyásosabb személye és csoportja közé választotta az együttest.

Közben a legújabb 2017-es lemezük 73 országban vezette az iTunes-listát, a Billboard-listán pedig a hetedik helyen kezdett, ami az ázsiai előadó által valaha elért legjobb hely ezen a listán.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.