35000 megosztást ért ez a rajz, ami a dízelesek önigazolására görbíti a valóságot

Villanyautó
2017 november 08., 13:04

Egyre több oldalon találkozom vele, és ahol feltűnik, ott átszakadnak a komment-gátak, megindul a virtuális marakodás, a hozzászólók pedig megfejtik a világot.

Könnyű lenne ítéletet mondani, és szidni a féligazságok bástyái mögül szavakat lövő dízelhívőket, de ugyanakkor a másik oldal véleményének sincs szilárd, egyértelmű, tökéletesen bizonyított alapja.

A témába tökéletes belépőt ad a villanyautosok.hu oldalon megjelent elemzés, ami a belga Vrije Universiteit kutatóinak 113 kutatást összegző munkáját szemlézi.

Ezt átböngészve megint csak arra a nehezen emészthető, és sokak számára elfogadhatatlan eredményre jutunk, hogy ezernyi válasz van.

A villanyautó szennyezésének mértékét (jobb híján) az üzemanyagot adó energiaipar határozza meg, vagyis az, hogy mennyire szén-dioxid intenzív az energiaszektor. Ez pedig országonként komoly eltérést mutat, Svédország esetében ez 20 gramm volt 2015-ben, Franciaországban 40 gramm, Spanyolországban 290, Németországban 410, Lengyelországban 650, az uniós átlag pedig 300 gramm.

A tanulmány azért a villanyautót hozza ki "győztesnek". Azok a villanyautók szennyeznek legjobban, amik lengyel áramot használnak, azonban még így is kevésbé szennyezőek, mint a viszonyítási alapként használt dízelautó.

De a cikk legfontosabb megállapítása kétségkívül ez: "A villanyautókkal kapcsolatos tévhit betudható annak, hogy az egyes életciklus-elemzések más és más, gyakran ellentmondó eredménnyel végződnek. Ennek több oka is van: egyrészt nem mindenki ugyanazt érti az életciklus alatt, például néhány elemzés kizárólag az üzemanyag életciklusát veszi figyelembe (WTW=”well-to-wheel”, forrástól a kerékig), azaz egy benzines autó esetében a kőolaj bányászatától kezdve, a feldolgozáson át a benzin autóba kerüléséig, és aztán elégéséig."

A szabványok, központilag meghatározott kibocsájtási értékek nagy része eddig is csak papíron adtak nyugtató bizonyosságot, és ez a dízelek várható visszaszorulása, és a villanyautók előtérbe kerülése után sem fog változni.

Annyi viszont biztos, hogy ott, ahol döntő többségben gurulnak majd e-autók, ott tisztább lesz a levegő.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.