Norvégiában a legnagyobb az elektromos autók piaca a világon, és még a második helyezett Hollandia előtt is akkora különbséggel vezetnek, hogy jó eséllyel a következő években meg is fogják tartani ezt a pozíciót a norvégok. Az országban például 13 ezer regisztrált Tesla van, és az amerikai autógyártó éppen azt tervezi, hogy Norvégiában építi meg a legnagyobb európai töltőállomását.
Norvégia számára tényleg logikus döntés az elektromos autók használata, az országnak ugyanis rengeteg olcsó, megújulóenergia áll rendelkezésére. Pont ezért a norvég kormány évek óta elkötelezett a robbanómotorok kivezetése mellett, és ennek érdekében tettek is egy rakás vállalást. Emellett hatalmas adókedvezményekkel támogatják az elektromos autók vásárlását.
Utóbbin azonban sokat vacillálnak a norvég törvényhozók, hiszen az adókedvezmények lényegében azt is jelentik, hogy a norvég társadalom egésze (azaz a legszegényebbek is) adóbevételekről mondanak le azért, hogy a gazdagabb háztartások elektromos autókat vegyenek, amikkel aztán még az üzemanyagon is tudnak spórolni.
Pont ezért a norvég kormány beterjesztett egy módosító indítványt a 2018-as költségvetéshez, amiben visszavágták volna a 2 tonnánál nehezebb elektromos autók után járó adókedvezményeket. A tervezet a köznyelvben nagyon hamar Tesla-adóként híresült el, ugyanis a Tesla legújabb modellje, a Model X pont ebbe a kategóriába esik (hiszen a Model X egy utcai terepjáró). A kormány indoklása az volt, hogy az ennyire nehéz elektromos autók az átlagosnál jobban megterhelik a norvég úthálózatot, így a tulajdonosoknak igenis hozzá kell valamivel járulniuk az úthálózat fenntartási költségeihez.
Az indítványt azonban leszavazták a képviselők, méghozzá azért, mert az előző kormány idején kötelezettséget vállalt a norvég parlament, hogy legalább 2020-ig megtartja az elektromos autók vásárlóit támogató kedvezményeket. (Quartz)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.