Bocsánatot kért Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója az Európai Parlament meghallgatásán, amiért korábban nem tettek meg mindent a visszaélések megelőzése érdekében. Az Európai Bizottság korábban azzal fenyegetőzött, hogy keményen fellép a Facebook ellen, ha az nem védi a felhasználók adatait.
„Nem vállaltunk elegendő felelősséget az álhírek, a választásokba való külföldi beavatkozások, valamint a személyes adatokkal való visszaélések kapcsán. Ez hiba volt, amiért elnézést kérek” - mondta Zuckerberg, aki szerint 2016-ban túl lassan sikerült azonosítaniuk az amerikai elnökválasztásba való orosz beavatkozási kísérleteket, a hagyományosabbnak tekinthető kiberfenyegetésekre fókuszáltak, például az adathalászatra, és nem voltak megfelelően felkészülve az összehangolt dezinformációs kampányokra. Hozzátette, a helyzet azóta sokat javult, amit az is bizonyít, hogy a választások Franciaországban és Németországban is komolyabb incidensek nélkül zajlottak.
Az eddigi lépések mellett a Facebook kész további jelentős beruházásokat eszközölni a biztonság fokozása érdekében, ami azért is lényeges, mert
a következő másfél évben rendkívül fontos választások lesznek világszerte.
Mint mondta, ez kihatással lesz a cég jövedelmezőségére, az emberek biztonsága azonban mindig fontosabb lesz számukra a profit maximalizálásánál. Zuckerberg
Eredetileg arról volt szó, hogy a találkozó zárt ajtók mögött zajlik, de a széleskörű felháborodás hatására az ülést végül élőben közvetítették. Itt például visszanézhető az egész:
A képviselőcsoportok vezetői az ülés előtt mindannyian azt bizonygatták, hogy keményen kérdőre fogják vonni Zuckerberget, egészen addig nem nyugszanak, amíg nem kapnak valódi válaszokat a kérdéseikre - majd többen felháborodtak, hogy Zuckerberg időhiányra hivatkozva számos kérdésükre nem válaszolt. A Facebook-alapító az EP elnökének javaslatára ígéretet tett rá, hogy a napokban írásbeli választ ad a fennmaradó kérdésekre.
Az Európai Parlament azért hívta meg Zuckerberget, hogy beszámoljon arról, miként használhatott fel a Cambridge Analytica tanácsadó cég több tízmillió Facebook-profilt az amerikai elnökválasztási és a Brexit-kampányban (Trump, illetve a kilépés mellett kampányolva). A közösségi oldalról azóta letiltott vállalat közel 90 millió Facebook-oldal adatainak feldolgozásával igyekezett képet alkotni a célba vett választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján személyre szabott üzenetekkel próbálta meg befolyásolni őket tudtuk nélkül. Az adatgyűjtés akár 2,7 millió európai felhasználót is érinthetett. (Guardian, MTI)