Évi 16 milliárdot szór ki reklámra a Szerencsejáték Zrt., elsősorban baráti vállalkozásoknak

A magyar médiapiac egyik legnagyobb szereplője az állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt., ami tavaly 16,1 milliárd forintot költött hirdetésekre. 2017-ben a teljes reklámpiacon 216 milliárdot költöttek a hirdetők, így az állami cég felel minden 15., reklámra elköltött forintért.

Ebben két dolog a furcsa, az egyik, hogy a Szerencsejáték Zrt. lottó- és sorsjegymonopólium, tehát attól nem kell tartania, hogy az emberek mástól vesznek lottót, ha nem hirdet eleget. A másik pedig, hogy a Zrt.-nek törvényi kötelezettsége a játékszenvedély elleni küzdelem, amivel szintén nehezen összeegyeztethető a brutális reklámköltés.

A hirdetésekkel növekszik is a cég bevétele, egyre többen szerencsejátékoznak, 2010 és 2017 között a G7 összesítése szerint 2,6-szorosára nőtt a cég árbevétele, és ebből persze jelentős bevétele van a magyar államnak is. A növekvő bevételekkel egyre többet is költ a cég nagyon nehezen ellenőrizhető módon, a beszámolójukból például csak annyi derül ki, hogy tavaly 58 milliárdot költöttek magukra. Ebből 14 milliárd ment a bérekre, 1,6 bérleti- és lízingdíjakra, számítástechnikai szolgáltatásokra pedig 2 milliárd. Ezen kívül „alaptevékenységet közvetlenül segítő szolgáltatásra” költöttek 35,9 milliárdot, de nem tudni, mi is ez az  „alaptevékenységet közvetlenül segítő szolgáltatás”.

Reklámra pedig úgy ment 16,1 milliárd, hogy a cég nyeremények kifizetése után megmaradt haszna tavaly 147 milliárd forint volt, tehát a haszon 11 százalékát elreklámozták.

A Szerencsejáték Zrt. Andy Vajna TV2-jénél költötte a legtöbbet, de sok ment a közmédiába, az Origóhoz, a Mészáros-féle Mediaworkshöz, a Habony-féle Lokálhoz vagy a szintén Vajnához tartozó Rádió1-hez is.

A G7 összeszedte azt is, hová mentek a Zrt. reklámköltései 2013-ban, és arra jutottak, hogy akkor a legtöbb pénz a Fideszhez és Orbán Viktorhoz akkor még közel álló Simicska Lajos érdekeltségeihez került, de akkoriban jócskán ment pénz az RTL Klubhoz is. (G7)

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.