Áramszedős kamionok Olaszországban is

elektromos mobilitás
2018 szeptember 27., 09:27

Igazán logikus, csak irdatlan nagy kezdeti beruházást igénylő ötlet: az autópályán haladó kamionok menjenek áramszedővel, füstölés nélkül, mint a troli! A főutak mellett, a külső sávban viszonylag könnyen kiépíthető a felsővezeték, a kamionok felszerelése áramszedővel és villanymotorral sokkal kisebb fejlesztési költséget igényel, mint az akkumulátoros elektromos teherautóké lenne. A hálózatról közvetlenül fogyasztó járművekkel meg lehet spórolni a töltési veszteségeket is, és persze a felsővezetékes, de dízelmotorral is felszerelt kamion gyakorlatilag korlátlan hatótávolsága, gyors feltankolhatósága, autonómiája továbbra is korlátlan maradna, szemben az akkumulátoros kocsikéval.

Az áramszedős (pantográfos) nyergesvontatók fejlesztésének éllovasa a Scania és a Siemens. A két cég már két éve teszteli ezt a villamosítási technológiát Svédország villamosított autópályáján (az E16-oson Gävle közelében) és egy német pályaszakaszon. Svédország és Németország után Olaszország lesz a következő ország, ahol a cég kísérletekbe kezd a villamosított úttal. Az észak-olasz A35 Brebemi autópálya lesz a villamosított út technológiájának legújabb helyszíne, a Siemens pantográfos áramszedőkkel ellátott Scaniák készen állnak az első próbaüzemre.

Kezdetben a projekt az autópálya hat kilométeres szakaszára összpontosul majd a Romano di Lombardia és Calcio kijáratok között, de a kezdeményezés mögött nagyobb szabású terveik vannak. Az A35 Brebemi az olaszországi Lombardia régió három jelentősebb városát Bresciát, Bergamót és Milánót köti össze, a projektvezetők végső célja pedig létrehozni Európa első „nulla környezeti hatású” e-autópályáját, ahol a 62,1 kilométernyi út mentén napelemek állítják elő a szükséges elektromos áramot.

Előzni is tudnak, nem úgy, mint a trolik

A tehergépkocsik a fülke mögötti vázra szerelt pantográfos áramszedőkön keresztül kapják az elektromos áramot. Az áramszedők felsővezetékekhez csatlakoznak, amelyek az út jobb szélső sávja felett futnak, a teherautók pedig menet közben szabadon csatlakozhatnak a felsővezetékre, illetve leválhatnak arról. Ha a tehergépkocsi elhagyja az elektromos felsővezetékkel ellátott sávot, akkor az áramszedő leválik arról, a járművet pedig onnantól a belső égésű motor (esetleg a későbbiekben, a dízelkorszak letűntével majd akkumulátorról működő villanymotor) hajtja. Ha a kamion egy másik járművet, akár egy másik trolikaimiont szeretne megelőzni, akár az előzés idejére is leválhat a felsővezetékről.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.