A VIKÖTI tervezheti a hármas metró káposztásmegyeri meghosszabbítását 3 milliárdért

Aki az uniós közbeszerzési oldalon esetleg észrevette azt a friss hírt, hogy lezárult a hármas metró meghosszabításának tervezésére kiírt pályázat, amit a kecskeméti VIKÖTI nyert meg, azt is gondolhatja, hogy nemsokára új metrószakasz épülhet Budapesten.

Ez azonban nincs így, pedig ez a meghosszabítás - egy szokásos metróépítéshez képest persze - nem is lenne annyira drága (egyes becslések szerint olyan 70 milliárdba kerülne), mivel a tervezett új állomások többsége felszíni lenne, a metró ezek között pedig a mostani villamosvonal átépített sínein futna a méregdrága fúrt alagút helyett.

Az Index korábbi cikke azonban rávilágít, hogy az egész projektet a hármas vonal korszerűtlen irányítórendszere drágítja meg annyira, hogy valószínűleg csak a kettes metró és a gödöllői HÉV összekötése után valósulhat majd meg.

A meghosszabbításhoz ugyanis nem jó a vonalon jelenleg használt, korszerűtlen automata vezérlési rendszer, az AVR. Dorner Lajos, a VEKE elnöke az Indexnek azt mondta, hogy az új szakasz miatt a rendszert le kellene cserélni a kettesen használt, korszerűbb CBTC irányításra, ez azonban plusz 50-60 milliárd forintot jelentene. Amikor a BKV annak idején úgy döntött, hogy a hármas vonal felújításának nem lesz része ez a meghosszabbítás, bár volt szó róla, akkor annak éppen ez a komoly pluszköltség volt az oka.

A tervezési pályázat mégis halad a maga útján, a főváros ugyanis jobb pozícióból pályázhat a következő uniós költségvetési ciklusban, ha kész, megvalósítható tervei vannak addigra.

A győztes cégnek a nyomvonal mellett 4 állomást - 2 felszínit és 2 föld alattit - is meg kell terveznie, plusz a szintén felszíni végállomást.