Az elmúlt 500 év magyar történelme összehasonlíthatalanul jobban izgatja a vizuális fantáziánkat, mint az első 500 évé, legalábbis ez látszik kiderülni abból, hogy milyen témákat dolgoz fel az a 14 film, ami megnyerte a Filmalap darabonként 1 millió forinttal jutalmazott ötletpályázatát.
A dolog azért érdekes, mert persze a pályázattól függetlenül is jelentkezhet bárki magyar történelmi témájú filmprojekttel az állami finanszírozónál, könnyen lehet, hogy ezek közül valamelyik lesz a következő pár év kardos-kosztümös magyar filmjének az alapja.
Egyszerre volt jellemző a populista-kultúrharcos NER-Magyarországra és a rendszer kulturális intézményein belül a józanságot képviselő Fimalapra ennek a pályázatnak a sorsa. Azt ugyanis eleve amiatt írta ki a Filmalap, mert a kis példányszámú kormányközlöny szerepét betöltő Magyar Idők útszéli stílusú kultúrharcos cikkeiben 2018 nyarának elején egyszer csak elkezdett foglalkozni a filmiparral és a veretes magyar történelmi filmeket hiányolva betámadta magát Andy Vajnát is. Erre volt az instant reakció a pályázat kiírása.
Ilyenek inkább a nem annyira normális országokban szoktak történni. A Filmalap ezek után viszont nagyjából úgy cselekedett, mintha egy normális országban működne: rendes zsűrit állított össze igazi filmesekből plusz pár történészből az ötletvihar kirostálására. Ezek alapján feltehető, hogy valóban a 14 kiválasztott írta a legépkézlábabb forgatókönyvcsírát a 404 jelentkezőből.
Nézzük akkor, hogy milyen történelmi figurák, korok és események inspirálták őket!
Három olyan győztes filmötlet van, ami kifejezetten egy-egy személy középpontba állítására épül: Horváth Áron Bartókja mellett az egyik Tallián Mariann Feleségek feleségé-je, aminek, mint a Filmalaptól megtudtam, Petőfi felesége, Szendrey Júlia a főszereplője. Szendreyről egyébként, aki tényleg izgalmas és drámai karakter, már készült kosztümös nagyjátékfilm, Elek Judit Mária-napja 1983-ban. A másik pedig Csáji László Koppány: Kezdetek és végzetekje, ami a kalandos sorsú Balassi Bálint valamelyik kalandját meséli el a sokból.
A XIX. század, a szabadságharc és a dualizmus kora a jelek szerint az egyik legizgalmasabb korszak wannabe filmes szemmel: a Feleségek felesége mellett ekkor játszódik Vészits Andrea: A halhatatlan kapitánya (a szabadságharc idején), Fülöp Péter Paripája (a szabadságharc leverése után) és Móray Gábor Rabló és pandúrja is, (a dualizmus korában).
A másik kedvelt időszak a XX. század első hatvan éve. A Bartók mellett ebben az időszakban játszódik
A régebbi múlt történetéből a jelek szerint a török által fenyegetett vagy már el is foglalt Magyar Királyság mozgatja meg a legjobban a filmeseket. A Balassi-mozin kívül Fazekas Máté Erdélyi menyegzője az 1600-as évek legelejének Fejedelemségében, Szigel Gábor A magyar tenger kalózai-ja pedig a pár évizeddel későbbi Magyar Királyságában forog.
A legeslegújabbkori történelemünkkel pedig egy filmötlet, a Rainer-Micsinyei Nóra – Horváth János Antal páros rendszerváltáskor játszódó Ránk szakad az égje foglalkozik.
Ha ennyiből bármilyen következtetést le lehet vonni, akkor az az, hogy - micsoda meglepetés - valószínűleg nem valami titkos komcsi-liberális összeesküvés miatt nem készültek eddig szakmányban nagyfilmek a pozsonyi csatáról, Aba Sámuelről meg Szent Lászlóról, és nem a Háttérhatalom tiltotta le a Nagy Lajos-kori szekeres üldözéseket, hanem egyszerűen az van, hogy a mai kor filmeseinek nem jutott róluk eszébe semmi izgalmas. Azokról a korszakokról és eseményekről viszont, amikről - nem véletlenül - eddig is csináltak filmeket, annál több.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.