Így lett CO2-semleges a Scania belső fuvarozása

CO2
2018 november 14., 07:22
comments 89

Érdekes versenyfutás zajlik manapság a Föld klímájának változása és az emberiség üvegház-gáz-kibocsátásának csökkentése közt. Előbbi kapott úgy kétszáz év előnyt és nem csak halad a globális klímakatasztrófa irányába, hanem időnként teleportál is egy-egy szakaszon (amikor kiderül, hogy a légkör lassú melegedése mellett milyen egyéb járulékos események is beszállnak a folyamat gyorsításába). Utóbbi pedig egyelőre mintha időnként megfordulna és a rossz irányba futna, haladásnak könyveli el az egy helyben állást is, és úgy egyáltalán: sokkal több energiát fordít kéztördelésre és hiábavaló politikai egyeztetésekre, mint valódi CO2-emisszió-csökkentésre.

De azért akadnak időnként jó hírek is.

Ilyen, hogy a Scania Transport Laboratory, a VW-tulajdonban lévő svéd teherautó-gyár belső fuvarozása immár CO2-semlegesen működik. (A belső, saját szállítóvállalat azért "Laboratory", mert a kamionok mozgásával a belső fuvarozás mellett a Scania modellezi és kutatja a vevők szállítási szokásait, elvárásait is.) A trolikamionos fuvarozásért is sokat lobbizó márka leírta, milyen hosszú folyamat vezetett ahhoz, hogy végre kijelenthessék: nyolc saját, mondhatni céges kamionjuk, darabonként évi 400000(!) km-es futásteljesítmény mellett immár nem tesz hozzá az üvegház-hatás erősítéséhez.

A Scania is erőteljes lobbistája a mostani 18 helyett 32 méteres, sokkal hatékonyabb és kevesebbet fogyasztó szerelvények legalizálásának Európában
photo_camera A Scania is erőteljes lobbistája a mostani 18 helyett 32 méteres, sokkal hatékonyabb és kevesebbet fogyasztó szerelvények legalizálásának Európában

A svés Södertälje és a holland Zwolle közt ingázó kamionok üzemeltetését 2008 óta folyamatosan optimalizálja a Scania. Az egyik első intézkedés volt, hogy az autók sebességét 80 km/h-ban maximálták, csak ez az egy lépés azonnal 10%-kal csökkentette a fogyasztást. A részben kísérleti üzemben futó kocsik méretét is növelték, a jelenlegi szerelvények már nagyobb félpótkocsival és extra pótkocsival 32 méter hosszúak. (Az EU-ban jelenleg 18,75 méter a megengedett maximális hossz, de ez várhatóan hamarosan megváltozik. Az északi országokban már régóta közlekedhetnek sokkal hosszabb kamionok is.)

A kezdeti 65 g/t/km-es fuvarozási CO2-kibocsátást a fejlesztésekkel és folyamatos sofőr-tréninggel mára 28 grammra sikerült csökkenteni tonna-kilométerenként, Egy mai Transport Lab-os Scania fogyasztása 23,9 liter gázolaj százon (a 32 méteres kamion annyit eszik százon, mint négy dízel Golf).

Az idei év nagy újítása az átállás bio-üzemanyagra. A Scania Transport Lab immár 90%-ban biodízellel fut, így évi 1,6 millió liter fosszilis üzemanyagot váltanak ki CO2-semleges, szántókon termelt dízellel.

Persze a bevezetőben említett versenyfutásban ez sem biztos, hogy sokat jelent. Ahogy most Európa nagy részén a szántók kinéznek a klímaváltozással alighanem összefüggő iszonyú aszály miatt, nem biztos, hogy lesz hol megtermelni azt a repcét, napraforgót, amiből aztán klímasemleges üzemanyagot kotyvaszthatunk a Scaniáknak.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.