Négyen is feljelentették ugyanazt a magyar webboltot, de mindig megúszták, mert aki a rendőrséghez fordul, azt kifizetik

INTERNET
2018 november 27., 05:16
comments 408

„Úgy gondolom, ideje lenne egy komolyabb figyelemfelhívást intézni egy online csaló oldallal kapcsolatban. Van egy bizonyos Select Products nevű cég, aminek sajnos én is áldozatául estem"

- kezdte a 444-nek írott levelét Tamás, aki 170 ezer forintért rendelt az oldalról, de a levele elküldésekor még nem kapott meg belőle semmit.

Tamás messze nincs egyedül. Ha az ember kicsit körülnéz, több olyan fórumot is találni, ahol az SP elégedetlen, becsapott vásárlói füstölögnek és fenyegetőznek feljelentéssel. A panaszuk visszatérően ugyanaz: a megrendelt és kifizetett árut nem kapták meg időben, cserébe senkit sem tudtak elérni a cégtől a problémájukkal. 

A dühös emberek nem maradtak meg a fenyegetőzésnél. Az ORFK arról tájékoztatta a 444-et, hogy 2017 eleje óta négyen is feljelentették őket.

De akkor hogyan működhetnek még 2018 végén is?

A Select Products egy első látásra igen fapados webáruház, amiben főleg, bár nem kizárólag elektronikai és számítástechnikai cuccokat kínál. Második pillantásra, ha lehet, még fapadosabbak: a termékeknél vagy nincs semmiféle leírás vagy ha van is, akkor az maximum valami minimális, fordítógépes hangulatú szöveg, és hiányoznak az átlagos webshopokban megszokott alapszolgáltatások. Még azt sem írják ki, hogy egy adott kategóriában hány fajta eladó termékük van. A Select Products ugyanis nem ezekkel, hanem az áraival próbál hatni, illetve azzal a trükkel, hogy ha nem utánvéttel, hanem előzetes átutalással rendelsz tőlük, akkor ingyenes a házhozszállítás. 

Az SP főleg az ár-összehasonlító oldalakról szerezheti a vásárlóit, ezért ezeken találni a legtöbb visszajelzést az üzleti gyakorlatukról. Az Árukereső vonatkozó topikjába író „A bolt vásárlója” nevű júzer példája tipikus, ő ugyanakkor a vásárlók szerencsésebbik felébe tartozik, azok közé, akiknek sikerült elérniük őket: 

„A bolttal való kommunikáció rendben volt, minden emailben meg tudták magyarázni, miért nem érkezik az áru a honlapon megadott időben. A rendeléstől számított 20. napon is kedvesen tájékoztattak, hogy amint beérkezik az áru, postázzák. A honlapon ekkor is - és a rendeléskor is - 'raktáron' jelzéssel szerepelt, 3-5 napos szállítással...”

A hozzászólások között ugyanis az egyik leggyakoribb észrevétel, hogy a Select Products oldala kapásból hazudik, és olyan termékeket jelez raktárkészletként, amikről aztán hamar kiderül, hogy nem voltak a kereskedő birtokában. Vannak olyan vevők, akik egyenesen arra gyanakszanak, hogy a cégnek egyáltalán nincs is raktára.

A séma igen hasonló mindig: a 3-5 napra vállalt szállítás késik, a vevő egy idő múlva megpróbál érdeklődni, ami telefonon szinte lehetetlen, de emailben is esetleges, hogy mikor válaszolnak. Amikor végre igen, mindig az a szöveg, hogy az adott cikk mégsem volt raktáron. Gyakori a hiányos, téves teljesítés is. A lemondott megrendelések után a pénz visszafizetése is gyakran csúszik.

Na de ki és miért működtet így egy webáruházat?

A honlapon a következő szerepel az üzemeltetőről:

Webáruház üzemeltető adatai: 

Perfect Power Plusz Kft. (Selectproduct.hu Webáruház)
Telephely/Levelezési cím:   1152 Budapest, Szentmihályi út 167-169.
Áruvisszaküldési cím:        1152 Budapest, Szentmihályi út 167-169.
Adószám: 25498303-2-41”

Ez kapásból felvet egy rakás kérdést, ha ugyanis az ember leellenőrzi az Opten cégtárában, azonnal kiderül, hogy 

  • Ez nem a cég érvényes adószáma, hanem egy régi, már érvénytelen.
  • A cégnek nem a Szentmihályi úton van a telephelye, hanem Újbudán, a Lágymányosi utca 12-ben.
  • A kamu telephely postacíme valójában az Asia Center bevásárlóközponté.

A webáruháznak ez az első pillantásra unalmasnak tűnő része még izgalmasabbá válik, ha az ember tudja, hogy egy megkárosított vásárló hónapokkal ezelőtt blogot indított 

selectproduct.hu - KAMU, CUMI, NE RENDELJ ONNAN SEMMIT!!! 

címmel. 

Ezen az egyik bejegyzésben arról értekezik, hogy idén tavasszal-nyár elején a weboldalon egy hét leforgása alatt 3 teljesen különböző cég szerepelt üzemeltetőként, amik közül az egyik váltig állította, hogy annyira nincs semmi köze az online bolthoz, hogy feljelentést fog tenni a nevük szerepeltetése miatt. A háromból az egyik cég az akkoriban éppen felszámolás alatt Perfect Power Plusz Kft. volt.

A cég idén májusban egyébként gazdát cserélt: az addigi tulajdonos, a békéscsabai Bánfi Zsolt eladta azt a vésztői Rostás Gergőnek. 

Hiába jelentették fel négyen is

A cikk elején felvetettem, hogy a bolt a panaszok és feljelentések ellenére hogyan működhet még mindig változatlan stratégiával. Erre a rendőrség válaszában rejlett a megoldás, az ORFK ugyanis arról informált, hogy

„A nyomozó hatóságok 2 esetben, mivel a cselekmény nem bűncselekmény, feljelentés elutasítására intézkedtek, 2 esetben az eljárást arra hivatkozással, hogy a cselekmény nem bűncselekmény, megszüntettek. A feljelentők késéssel ugyan, de a megrendelt terméket kézhez kapták, vagy a kifizetett összeg visszautalásra került részükre."

Vagyis a cég azokat, akik már nagyon kiabálnak, mindig kielégíti, így a rendőrség is leáll, még az elindított nyomozásokkal is.  

Természetesen érdekelt a Select Products véleménye is, ezért felhívtam őket. Amint elmondtam, hogy mi járatban vagyok, a beszélgetőpartnerem azt mondta, hogy 

„Köszönjük, de erről nem. Köszönjük.”

- majd beszélgetés közben letette a kagylót. 

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.