Nyilván egy állami cég köt szokatlanul bőkezű szponzorációs szerződést a Fradival

December elején jelentette Kubatov Gábor, a Fradi elnöke, hogy a Magyar Villamosművek Zrt. lesz a Ferencvárosi Torna Club kiemelt szponzora a következő négy évben. Csak sejthető volt, hogy a magyar sportban is jelentősnek számító összegről van szó, de akkor nem árulták el, hogy mennyit pénzt ad a lakossági ügyfelekkel egyébként nem foglalkozó nemzeti energetikai vállalat a Fradinak. 

Ezért közérdekű adatközlési igényt nyújtottunk be két hete az MVM-nek. Miután tegnap előbb kiszivárgott az Origónak a megállapodás lényege, ma megkaptuk a válaszokat. 

Az MVM a következő négy évben összesen 24 millió eurót, vagyis majdnem 8 milliárd forintot ad a Fradinak. 20 szakosztály mezére kerül majd fel az MVM-logója, de azt a Fradi dönti el, hogyan osztja el a focisták, birkózók, tekések stb. között a pénzt. Egyértelmű, hogy ekkora pénzzel elsősorban a focicsapatot akarják megsegíteni, nem sokkal azután, hogy a legnagyobb konkurenst, a Vidit a Mol-támogatja, meg nem nevezett, de nyilván hasonló nagyságrendű összeggel. 

Hogy milyen fizetések lehetnek és lesznek majd még a két csapanál, azt jelzi, hogy az adókedvezmény felső határát az évi 250 milliós fizetésről 500 milliósra emelte a parlament. A Fradi eddig is a legnagyobb költségvetésű csapat volt Magyarországon, több, mint 5 milliárd forintos bevétele volt tavaly, olyan szponzoroknak is köszönhetően, mint a Fővárosi Csatornázási Művek vagy a kormánnyal nagyon közeli, bizalmi viszonyban lévő informatikai vállalkozás, a Tigra. Az MVM mellett szponzor a Nemzeti Közművek is. 

Az évente egymilliárddal növekvevő költségvetés és a brutális fizetési keret sem volt elég arra, hogy a Ferencváros 2014 óta bármit villantson a nemzetközi kupákban, amiből legalább lenne olyan bevétele, ami nyugat-európai futballkluboknál megszokott. A Mol-on keresztül szintén állami mankóval megerősített Vidi idén legalább ez Európa-ligában megkeresett 4 milliárd forintot, amit így nem egy újabb állami cégnek kell betolnia a klubba. A Fradi csak nyelte a pénzt az elmúlt négy évben. 

Hogy nem testvériesen osztják majd el a pénzt az FTC-ben, azt jelzi, hogy a szerződés a legalaposabban azt fejti ki, hogy a férfi fociszakosztálynak mit kell teljesítenie az MVM-támogatásáért. Az biztos, hogy a mezek ujján, illetve a játékosok nadrágján ott lesz a cég logója (a többi sportágnál is ott lesz a ruházaton a logó), a stadion reklámfelületein, a klub hírlevelein, a jegyeken is megjelenik az MVM, a klub lehetőséget ad a stadion bejárására 100 főig, jegyeket is biztosít a szponzornak. 

Az MVM névadója lesz az állami pénzből épülő Fradi-városnak (ebben lesz számos létesítmény, hoki- és kézilabdacsarnok, iskola, óvoda), addig is több épületen megjelenik majd a cég logója. Ha a Groupama kiszállna a Fradi-stadion névadó szponzorációjából, az MVM szállhat be helyette. 

A szerződésről december elején Kóbor György, az MVM Zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy az FTC támogatása egyértelműen illeszkedik az MVM Csoport stratégiai céljai közé, mivel a vállalat egyik legfontosabb társadalmi célja a fiatal tehetségek, a jövő reménységeinek támogatása.

Orbán Viktor egyébként a Fradiról ezt mondta 2011-ben:

„Fradika kell, Fradika nélkül nincsen magyar futball. A Fradit gatyába kell rázni. Kubatov Gábor elnök úrnak vannak is erre nézve tervei, meg is állapodtunk néhány dologban. Hiszek abban, hogy másfél-két éven belül a Fradi ismét nemzetközileg jegyzett, komoly, nagy klub lehet majd.”

2011 óta eltelt a másfél-két év.