Volt ez a hír, hogy "az európai autóipar túlzónak és irreálisnak tartja a károsanyag-kibocsátás csökkentéséről született megállapodást". Aztán jöttek a kommentek, a cikk alatt is, meg élőszóban is a fülembe, hogy nőjön be az orraluka az európai autógyártóknak, hát miért ilyen gonoszak, hogy direkte több CO2-t és miegyebet akarnak a levegőbe fúvatni az autóikkal?
Nos: azért ilyen gonoszak, mert az emberek nem akarnak takarékos, okos autókat venni. Pontosabban szerencsére azárt van, ahol igen, de a legtöbb piacon egyelőre nem lehet versenyezni takarékos, praktikus, keveset evő és keveset pöfögő kocsival. Például nálunk sem.
Az új, szigorúbb előírások teljesíthetők - csak az a baj, hogy a kedves vevőknek nem nagyon kellenek azok az autók, amik ezeket teljesítik. Egy áramvonalas, hibridrendszerrel felszerelt, nem-is-olyan-drága kompakt vagy középkategóriás ötszemélyes autó simán tudná ezeket teljesíteni. 2021-től 95 g/km-es CO2-kibocsátás, vagyis 4,1 l/100 km-es benzin illetve 3,5 l/100 km-es gázolaj-fogyasztás? A Toyota Prius 78g/km-t tud az új standard mérés (WLTP) szerint az alapméretes kerékkel. A Honda Jazz Hybrid is elvan négy liter benzinből százom, legalábbis papíron. Előbbi egy kompakt és középkategória határán billegő szedán, utóbbi egy nagyon okos beltér-kialakítású, kompakttal felérő használati értékű kisautó.
Csak éppen nálunk és még néhány elég fontos piacon ezek nem kellenek senkinek.
Teccenek tudni, mi volt a 2018-as első félév legnépszerűbb autója itthon? A Suzuki Vitara. A második? A Suzuki SX4 S-Cross. A harmadik? A Dacia Duster. Mi a közös ezekben? Hát hogy nagyjából egy kompakt (Golf-kategóriás) autó beltér-méretét kínálják egy SUV-karosszériában. És mi az SUV-k, a szabadidőautók közös jellemzője? Nagy hasmagasság, a hétköznapi szükségleteknél indokolatlanul nagyobb kerekek, ebből következően rossz aerodinamika -> magas fogyasztás a kocsi méretéhez képest.
Egy jó légellenállású, korszerű mai autó úgynevezett alaktényezője (az az arányérték, amely megadja, mennyire közelíti meg a forma az áramlástanilag optimális cseppalakot) 0,24-0,29 körül van. (Az Opel Astráé 0,285, az említett Toyota Priusé 0,24, az aktuális C-Mercié szintén.) És mennyi a Dacia Dusteré? 0,42. És mi ebben még a vicc? Hát hogy az elődmodellé 0,41 volt, de a vevők sokkal inkább értékelik a terepjárós imidzset, mint a takarékosságot, ezért a továbbfejlesztésnél a vevői igények miatt nem volt fontos az áramvonalasítás.
És ott van Amerika. Nem is szövegelek tovább, inkább mutatom sorban az USA piacáról az idei év eddigi legnépszerűbb, legnagyobb példányszámban vásárolt autóit:
(A negyedik a Nissan Rogue, egy SUV, amit mi X-Trail néven ismerünk, az ötödik a Toyota RAV-4, szintén egy SUV, a hatodik a Honda CR-V, egy SUV, a hetedik pedig végre-valahára egy valóban jó aerodinamikájú, nem indokolatlanul túlfogyasztó autó, a Toyota Camry.)
Na, hát ezekkel kellene versenyezni az európai autóiparnak, úgy kéne betartani a szigorú, de nem képtelen emissziós és fogyasztási értékeket, hogy közben a vevők sok piacon nem akarnak olyan autókat, amelyek képesek erre. De azért van remény. Abban a hülye, genderes, migráncssimogató nyugat-Európában tudniillik 2018 első félévében a VW Golf a legnépszerűbb típus: tágas, kényelmes, jól átlátható, normális méretű hétköznapi autó.
A második a Renault Clio: kicsi, praktikus városi autó, nincs hatalmas kereke, nincs bazi nagy homlokfelülete. Harmadik: VW Polo, negyedik: Ford Fiesta, két újabb kisautó, józan választások a napi jövés-menéshez. És csak a hatodik helyre került be az első SUV, a Nissan Qashqai.
Egyértelmű: az üzemanyag tovább adóztatása, a feleslegesen nagy járművek luxusadóztatása, a fogyasztói igények formálása a klímacélok irányába. Meg fogja lépni ezt vajon a politika? Bruhahaha.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.