A szivecsketörténelem legfontosabb alkotása, vagyis a legtöbbször lájkolt Instagram-fotón szereplő egyszerű tojás a jelek szerint egy Londonban élő reklámos, Chris Godfrey műve - derül ki a Buzzfeed vasárnap közölt online tényfeltárásából.
Hétfőre virradóra pedig az is kiderült, hogy mire ment ki a játék: nem valami luxusmárka fizetett rengeteget érte, az egész kampány egy, a mentális betegséggel küzdőket segítő amerikai szervezetre akarta felhívni a figyelmet.
Az Instagramot is használó olvasók jó eséllyel már régen belebotlottak abba a január 4-én létrehozott, world_record_egg, azaz vilagbajnok_tojas nevű accountba, amin sokáig csak ez a bizonyos poszt szerepelt, ami egy sima fénykép egy abszolúte közönséges tojásról.
A melléírt szöveg nem kertelt, hanem egyszerűen megkérte a júzereket, hogy azért lájkolják azt, hogy ez legyen az Instagram leglájkoltabb posztja és verje meg az akkori bajnokot, Kyle Jenner egyik, 18 millió lájkot begyűjtő bejegyzését.
A célt 10 nap alatt érte el a tojás, ami azóta az 51 millió lájkot is meghaladta.
Jó nagy hülyeségnek tűnt az egész, és szinte azonnal elindult persze a találgatás, hogy ki posztolhatta ki a képet. Az első időkben a legtöbben talán magára Jennerre, illetve a magára az Instagramra tippeltek, mondván, a dolog rájuk egész biztosan nagy figyelmet irányít.
A Buzzfeed igen részletes, íróasztal-tényfeltárása viszont több, a témában megjelent cikk, rengeteg elejtett megjegyzés, eddig észre sem vett Instagram- és Twitter-poszt elemzése és összevetése alapján arra jutott, hogy az eredeti bejegyzést minden bizonnyal egy Chris Godfrey nevű kreatív rakta ki. Godfrey Londonban él és a már több sikeres online kavarást végrehajtó The&Partnership nevű ügynökség helyi irodájának a munkatársa.
Bár elvileg előfordulhatott volna az is, hogy a tojáspoén a kreatív egyéni akciója, hogy a saját piaci értékét növelje, a Buzzfeed elég meggyőzően mutatja be, hogy a The&Partnership több más munkatársának privát posztjai alapján sokkal inkább valami ügynökségi szintű kampányról lehet szó.
Ezt erősíti, hogy az eredeti poszt után néhány olyan jelent meg a world_record_egg-en, amiken a tojás egy jobban berepedezik. Így mindenki arra számított, hogy a végén valami ki fog mászni belőle.
Egy, a Buzzfeed által megszólaltatott szakértő szerint az a márka, amelyik szó szerint vagy képletesen kibújik a tojásból, 10 millió dollárt érő felhajtást kapott az akcióval.
Az utolsó poszt pedig arról szólt, hogy a Super Bowl után minden le fog lepleződni, méghozzá a Hulu streamingszolgáltatón:
Az imént ez meg is történt.
A Hulun közzétettek egy egyperces videót, amiben maga a tojás beszélt arról, hogy milyen fontos segítséget kérni, ha az ember lelkileg nehéz időket él át. "Mostanában elkezdtem megrepedezni, a közösségi média nyomása megszedte a vámot" - mondta a tojás. "Ha te is küszködsz, beszélj valakivel! Mondjuk velük."
És ezután lehullt a lepel, amennyiben bemutatták a
A Mental Health America egy nagy hagyományú, 1909 óta létező, közösségi finanszírozású nonprofit szervezet, ami a mentális betegségekkel küzdőkön segít.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.