Update: Cikkünk eredetileg azzal a címmel jelent meg, hogy
Csakhogy ez nem volt igaz. Akkor hogyan írhatta ezt a 444? Ebből a remek helyreigazító cikkből minden kiderül! A történeti hűség + a jobb áttekinthetőség kedvéért ezt a cikket változatlan formában hagytam.
"Megnézem magamnak azt a kormányt, amely egy Botos–Botos-javaslatot próbálna megvalósítani."
Ezt Simonovits András nyugdíjszakértő írja az ÉS-beli cikkében, amiben a Magyar Nemzeti Bank szakértőinek nemrég publikált, 330 pontból álló gazdasági-egészségügyi reformcsomagjában található, nyugdíjakra vonatkozó ötleteket elemzi. Ezeket Botos Katalin és József szakértők írták, a legmeredekebb pontja pedig az, hogy az MNB tanácsadói szerint
az induló nyugdíjnak a felnevelt gyerekek számától kéne függnie, méghozzá úgy, hogy a kétgyerekesek az eddigi összeget kapnák a nyugdíjba vonulásukkor, minden további gyerek újabb pedig 20 százalékot adna hozzá ehhez. A gyerektelenek viszont 40, míg az egyygyerekesek 20 százalékkal kevesebbet kapnának.
A javaslat logikája az, hogy
" abból indul ki, hogy minél több gyerek születik, késéssel ugyan, de nő a dolgozók száma, s enyhül a nyugdíjrendszerre nehezedő népesedési teher."
"Talán legegyszerűbben úgy lehet megvilágítani a terv gyengeségét, ha gondolatkísérletként feltennénk, hogy a kötelező nyugdíjrendszer teljesen magánkézben van. Ekkor evidens lenne, hogy egy gyerekszám szerinti járadékmódosítás egyszerűen gyermektelenségi adó. Volt már ilyen, a Rákosi-rendszerben, igaz, csak a férfiakra vonatkozóan. Ennek kiterjesztését akarjuk a gyermektelen nőkre?"
- írja Simonovits.
Az MNB szakértői azt is felvetették, hogy a nyugdíjalap kiszámításánál figyelembe vehetnék a családi adókedvezményt. Simonovits szerint ez tényleg hatásos lenne, csakhogy aránytalanul növelné a nagycsaládosok javára most is meglévő különbséget a két- és egygyerekesekhez képest.
Az ÉS szakértője egyetért azzal az MNB-s felvetéssel, hogy legyen alanyi jogú a tagság a kiegészítő nyugdíjalapokban, illtve azzal, hogy legyen állami támogatás a kiegészítő nyugdíjalapok munkáltatói hozzájárulásán. Ez utóbbit ezen a példán mutatja be:
"Tegyük föl, hogy a dolgozó havonta bruttó keresetének maximum 3 százalékát befizeti egy kiegészítő nyugdíjalapba, és a munkáltató ugyanannyit hozzátesz. Cserébe a munkáltató levonhatja a támogatás 30–40 százalékát, azaz az illető bruttó bérének 0,9–1,2 százalékát a kötelező tb-járulékából."
Cikke vége felé Simonovits értetlenkedve jegyzi meg, hogy mindezzel együtt
"Egy demokratikus rendszerben egy nyugdíjjavaslat kidolgozása nem annyira a Nemzeti Bank, mint inkább a Pénzügyminisztérium feladata. ".
A dolog valóban furcsa, de kívülről úgy tűnik, mintha az MNB a pénzügyminisztériummal fennálló konfliktusai miatt direkt publikált volna javalatokat olyan témakörökben, amikért igazából nem is ők felelősek, hanem a tárca.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.