Teljesen megváltozik a magyar McDonald's-ok működési modellje, miután a NER-közeli vállalkozó bevásárolta magát

Február közepén derült ki, hogy a kormány egyik kedvenc építési vállalkozója veszi át a McDonald's magyarországi érdekeltségeit: Scheer Sándor ugyanis a legnagyobb állami beruházásokban is részt vevő Market csoport tulajdonosa, Garancsi István üzlettársa. 

Mivel a McDonald's meglehetősen bonyolult üzleti modellben működteti az éttermeit világszerte, elsőre sokak számára nem volt világos, pontosan mekkora befolyása is lesz Scheernek a McDonald'sokra. Most a G7 részletesen megválaszolta ezt a kérdést. Mint cikkükből kiderül, a NER-közeli vállalkozó színre lépése alapvető modellváltást is jelent. Eddig ugyanis a gyorsétteremlánc több tucat egységet üzemeltetett az országban és mellette több mint 20 cégtől szedett tízmilliós díjakat, a jövőben azonban szinte már csak a logót fogja adni a hazai éttermekhez. 

A G7 egyik forrása úgy fogalmazott a lapnak, hogy a változtatásokkal Scheer lett a magyar McDonald's. A a világban egyre inkább terjedt a franchise rendszerben működtetett Mekik aránya, de a McDonald's ugyanakkor sokszor nyúlt ahhoz az eszközhöz, hogy az étteremnek helyt adó ingatlant saját tulajdonban tartotta, és kiadta azt az étteremét üzemeltető vállalkozóknak. 

A hatalmas ingatlanportfólió fenntartása azonban idő után terhes lett a cég számára, így elkezdtek átállni a Developmental Licensee megoldásokra egyre több országban. Ilyenkor egy megbízott partnerük intéz mindent, működteti a korábban saját tulajdonú éttermet, szedi a jogdíjakat, a bérleti díjakat, felel a beruházásokért is. Ez, szemben a franchise rendszerrel, nem igényel tőkebefektetést az anyavállalat részéről, mindent a helyi helytartó intéz és fizet. 

Igaz, így csökken a McDonald's bevétele is, de jelentősen mérséklődnek a kiadások is mellette. Mint a G7 írja, ez a modell elsősorban Latin-Amerikában terjedt el, de mára már világszerte 80 országban működik hasonló struktúra. 

És mostantól ebben a modellben fog működni a 89 hazai étterem, melyből 49 van a fővárosban és 40 vidéken. Érdekesség, de Magyarországon eddig a világátlagnál kisebb mértékben volt jelen a franchise rendszer: míg globálisan szinte minden tizedik étterem van csak a McDonald's tulajdonában, nálunk az éttermek közel fele. Emellett pedig két tucat partnerük franchise díjért cserébe 46 egységet üzemeltetett. 

Mostantól ezt az egészet Scheer Sándor felügyeli majd: mint a lap íjra, ő fogja működtetni a korábban McDonald’s tulajdonban lévő éttermeket, szedi a különböző díjakat a franchise partnerektől, fejleszti hálózatot, intézi a kiszállítás bevezetését. Ezért cserébe pedig jutalékot fizet az amerikai cégnek.

Hogy mennyit, az üzleti titok, de a lap becslése szerint százmilliós, sőt, milliárdos összegről lehet szó. A G7 azt is feltételezi, hogy Scheer Sándornak a vásárláshoz is mélyen a zsebébe kellett nyúlnia, hiszen a McDonald's-nak komoly ingatlanvagyona jött össze: a legutóbbi beszámoló szerint több mint 8 milliárd forintjuk volt ingatlanokban, és további 2 milliárd egyéb eszközökben. A lap szerint ehhez túl sok hitel nem társult, így a nettó eszközérték elérhette a 9 milliárd forintot. 

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.