Káoszt okozna, ha a rendőrök komolyan vizsgálnák a Twitter- és Fb-posztokban tett bejelentéseket

Nem véletlenül nem intézkedik a rendőrség olyan ügyekben, amikre Twitteren vagy Facebookon hívják fel a figyelmüket.

Igen sokan olvasták mai posztunkat arról a twitteres szópárbajról, ami egy bejelentést tevő felhasználó és a magyar rendőrség twitterének kezelői között zajlott. A júzer egy fővárosi kereszteződésben egy hete szabálytalanul, ráadásul belógva leparkolt, rendszám nélküli autóra hívta fel a figyelmet, de a rendőrség azt válaszolta, hogy tegyen feljelentést, amire a felhasználó egy olyan fotóval vágott vissza, amin az látszik, hogy egy rendőrautó időközben éppen az inkriminált kocsi mögé parkolt, de akkor sem foglalkoztak vele. 

A poszt megírása előtt megkerestem a rendőrséget arról, hogy miért utasítják el mereven a közösségi médiás bejelentéseket.

A most megérkezett válasz szerint ennek két alapvető oka van, amik miatt nemcsak Magyarországon szokás kiírni a rendőrségi oldalakra, hogy ott nem lehet bejelentést tenni:

  1. “A hatósági eljárás lefolytatásának megvannak a szabályozott keretei, amelyek mind a feljelentő, mind a hatóság számára garanciát nyújtanak az eljárási jogok és kötelezettségek pontos meghatározásával.”
  2. Ha anonim módon, közösségi médiában lehetne bejelentést tenni, kezelhetelenül sok ilyen érkezne.

Plasztikus párhuzamként említették, hogy a 112-es bejelentő számra - a kérdéses rendőrségi twitterről is ide irányítják a bejelentőket - évente 5 millió segélyhívás érkezik, amiből 4 millió “nem igényli a készenléti szervek beavatkozását”.

Praktikus ellenérvként pedig olyanokat soroltak, hogy

  • Ha hitelt érdemlőnek tekintenék az ilyen csatornákon befutó bejelentéseket, akkor sem tudnák garantálni, hogy a rengeteg üzenet egy része ne vesszen el, pedig lehet, hogy ezeken emberélet múlhat.
  • 24 órás közösségimédia-ügyeletre lenne szükség.
  • “A rengeteg ilyen bejelentés vizsgálata akár a valóban szükséges rendőri intézkedéseket is hátráltathatja.”

Mindezek után meglepő fordulatot vett a válaszlevél, elárulták ugyanis, hogy hiába minden, amiről eddig írtak, a Twitter-poszt láttán  azért mégiscsak léptek:

"Ezzel együtt a posztot követően az illetékes szervnek jeleztük a bejelentést, és 2019. március 20-án 11 óra 10 perckor, vagyis tegnap, szerdán délelőtt az autót elszállíttatták."

A 444 információi alapján azonban semmiképp sem a rendőrség volt az első, aki a rosszul leparkolt kocsit bejelentette a józsefvárosi közterületeseknél, akik végül elvitték. Jelentkezett ugyanis nálunk egy olvasó, akik már március 18-án bejelentette a kocsit a köztereseknél, akik 20-án meg is írták neki, hogy a járművet elvitték.

Az imént arra jártam és tanúsíthatom, hogy a kereszteződés kérdéses része valóban szabad:

A rendőrök egyébként nem gondolják merevnek a közösségi médiás eljárásrendjüket:

“Nem gondoljuk, hogy merevek lennénk, az elmúlt években jelentős mértékben nyitott a rendőrség a lakosság, továbbá a média képviselői felé is. A közösségi média számunkra is egy rendkívül hasznos platform, hogy az emberekkel közvetlenebb kapcsolatba kerüljünk. Ugyanakkor az eljárás rendje biztosítja azt a teret, amelyben a hatóság eredményessége megmutatkozhat.”

Végül annyi praktikus információt tettek hozzá, hogy:

“Természetesen a rendőrség nem kötelezheti a lakosokat a feljelentés megtételéhez, de a könnyebbség egyik jele, hogy személyes megjelenés helyett eÜgyintézés keretében (tájékoztató: http://www.police.hu/ugyintezes/beadvanytetel) –  pár perc alatt – is megtehetik azt.”