Több mint egy tucat amerikai nagyvárosban, valamint Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Dél-Amerika országaiban is sztrájkolni fognak az Uber sofőrjei szerdán. Az időzítés nem véletlen: napokon belül vezethetik tőzsdére a fuvarozás kiszervezésével foglalkozó applikáció gyártóját, amit elemzők az év egyik legnagyobb tőzsdei bevezetéseként várnak, írja a CNN.
A sofőrök viszont még a tőzsdére vitel előtt akarják megüzenni, hogy normális fizetést és kiszámítható munkahelyet akarnak. San Diego és Los Angeles sofőrjei 24 órára teszik majd le az alkalmazást, más városokban 12 órás tiltakozás jön majd. New Yorkban pedig egy kétórás figyelmeztető sztrájk lesz, épp a reggeli csúcsidőben.
A sofőrök a tervek szerint nemcsak nem fogadnak majd utasokat, de szimbolikus jelentőségű helyekre fognak beállni autójukkal, például Uber-irodák elé. A tiltakozók egyik fő követelése alapvetően a jobb munkakörülményekre vonatkozik, de az egyes tiltakozásokat megszervező csoportok követelései azért eltérnek: van, ahol azt is kérik, hogy képviselőjük bekerülhessen az igazgatótanácsokba, van, ahol 10 százalékban maximálnák annak mértékét, amennyit elvesz bevételeikből az Uber, és van, ahol a New York-ihoz hasonló minimálbért követelnek.
Az Uber és legnagyobb riválisa, a Lyft, miközben sok milliárdos üzletet épített fel, végig azzal érvelt, hogy sofőrjeik nem alkalmazottai a cégnek, csupán megbízási szerződéssel dolgoznak náluk. Ez pedig azt jelenti, hogy nem kell azokat a munkavállalói jogokat biztosítani a számukra, mely a rendes, bejelentett alkalmazottaknak jár más vállalatoknál, legyen szó túlóráról, minimálbérről vagy táppénzről. Mindkét vállalat azzal érvelt korábban, hogy üzletüket hátrányosan érintené, ha sofőrjeiket alkalmazottként kéne kezelniük.
Ráadásul az amerikai piacon a két vállalat között nagyon komoly árverseny alakult ki, az Uber és a Lyft is égeti a pénzt, azért, hogy a végén a piac győztese lehessen, és ebben a helyzetben az egyetlen valódi spórolási lehetőség számukra a sofőrök bevételének csorbítása. A vállalatok a tőzsdére menetel előtt ezért a jószándék jeleként azoknak a sofőröknek, akik megugrottak bizonyos teljesítménybeli szintet, készpénzes bónuszt ígértek, de ez nem győzte meg a sofőrök többségét. Az elmúlt időszakban több kutatás is megjelent arról, hogy az amerikai Uber-sofőrök komoly anyagi nehézséggel kell megküzdjenek.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.