Szerdán világszerte sztrájkolnak az Uber sofőrjei

Több mint egy tucat amerikai nagyvárosban, valamint Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Dél-Amerika országaiban is sztrájkolni fognak az Uber sofőrjei szerdán. Az időzítés nem véletlen: napokon belül vezethetik tőzsdére a fuvarozás kiszervezésével foglalkozó applikáció gyártóját, amit elemzők az év egyik legnagyobb tőzsdei bevezetéseként várnak, írja a CNN

A sofőrök viszont még a tőzsdére vitel előtt akarják megüzenni, hogy normális fizetést és kiszámítható munkahelyet akarnak. San Diego és Los Angeles sofőrjei 24 órára teszik majd le az alkalmazást, más városokban 12 órás tiltakozás jön majd. New Yorkban pedig egy kétórás figyelmeztető sztrájk lesz, épp a reggeli csúcsidőben.  

A sofőrök a tervek szerint nemcsak nem fogadnak majd utasokat, de szimbolikus jelentőségű helyekre fognak beállni autójukkal, például Uber-irodák elé. A tiltakozók egyik fő követelése alapvetően a jobb munkakörülményekre vonatkozik, de az egyes tiltakozásokat megszervező csoportok követelései azért eltérnek: van, ahol azt is kérik, hogy képviselőjük bekerülhessen az igazgatótanácsokba, van, ahol 10 százalékban maximálnák annak mértékét, amennyit elvesz bevételeikből az Uber, és van, ahol a New York-ihoz hasonló minimálbért követelnek.

Az Uber és legnagyobb riválisa, a Lyft, miközben sok milliárdos üzletet épített fel, végig azzal érvelt, hogy sofőrjeik nem alkalmazottai a cégnek, csupán megbízási szerződéssel dolgoznak náluk. Ez pedig azt jelenti, hogy nem kell azokat a munkavállalói jogokat biztosítani a számukra, mely a rendes, bejelentett alkalmazottaknak jár más vállalatoknál, legyen szó túlóráról, minimálbérről vagy táppénzről. Mindkét vállalat azzal érvelt korábban, hogy üzletüket hátrányosan érintené, ha sofőrjeiket alkalmazottként kéne kezelniük. 

Ráadásul az amerikai piacon a két vállalat között nagyon komoly árverseny alakult ki, az Uber és a Lyft is égeti a pénzt, azért, hogy a végén a piac győztese lehessen, és ebben a helyzetben az egyetlen valódi spórolási lehetőség számukra a sofőrök bevételének csorbítása. A vállalatok a tőzsdére menetel előtt ezért a jószándék jeleként azoknak a sofőröknek, akik megugrottak bizonyos teljesítménybeli szintet, készpénzes bónuszt ígértek, de ez nem győzte meg a sofőrök többségét. Az elmúlt időszakban több kutatás is megjelent arról, hogy az amerikai Uber-sofőrök komoly anyagi nehézséggel kell megküzdjenek. 

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.