A Wall Street nagybankjai fújhatták fel irreálisra az Uber értékét, ezért lett komoly kudarc a tőzsdei bevezetés

külföld
2019 május 16., 18:20

A hét eleje óta egymást érik az elemzések és a találgatások arról, hogy hogyan siklott ennyire félre az Uber tőzsdei bevezetése. Az, hogy a múlt pénteki IPO kudarc lett, nem nagyon vitatja senki, de hogy pontosan mi vezethetett idáig, arról megoszlanak a vélemények. 

Dara Khosrowshahi a tőzsdei bevezetés napján
photo_camera Dara Khosrowshahi a tőzsdei bevezetés napján Fotó: JOHANNES EISELE/AFP

Akad részvényes, aki szerint a botrányt botrányra halmozó vezetőjét, Travis Kalanickot menesztő cég teljesen leállt az innovációval, míg a New York Times csütörtökön arról írt, hogy a Wall Street legnagyobb bankjai, a Morgan Stanley és a Goldman Sachs egyszerűen túlértékelte a céget, és amikor az általuk belőtt 120 milliárd dolláros (!) becslés kiszivárgott, az irreális várakozásokat okozott a befektetőknél. 

A lapnak több forrás is arról beszélt, hogy a nagybankok tavaly óta arról győzködték az új CEO-t, Dara Khosrowshahit, hogy az Uber simán ér majd 120 milliárd dollárt. Aztán eltelt kilenc hónap, és az Uber a felét éri ennek az összegnek, a 45 dolláros részvényáron tőzsdére vitt cég papírjai pedig darabonként 41 dolláron állnak, így a cég tőzsdei értéke 69 milliárd dollár ér, ezzel a bevezetéskor 75,5 milliárd dollárra taksált cég nagyobb indulóveszteséget szenvedett el, mint bármely más, az amerikai tőzsdére bevezetett cég 1975 óta. 

A cikk szerint egyértelműen a nagybankok által kitalált, majd kiszivárgott 120 milliárd dolláros érték okozhatta a problémákat, onnantól kezdve ugyanis Khosrowshahi és a pénzügyekért felelős Nelson Chai egyik kiemelt feladata az lett, hogy az óriási elvárásokat menedzseljék. Ráadásul közben az Uber egyáltalán nem teljesített jól: a fuvarszervező applikációt birtokló cég még mindig komoly veszteséggel működik, és fontos piacokon, például Dél-Amerikában sem tud megfelelő növekedést produkálni. Bekavart még a kínai-amerikai kereskedelmi háború, melynek új fejezete éppen az Uber tőzsdére vezetésekor robbant ki, és persze erősen hűtötte a befektetői kedélyeket. A helyzet így annak ellenére tűnik borúsnak, hogy az Uber végül 8,1 milliárd dollárt gyűjtött össze a bevezetésből, és az alapítók, valamint a korai befektetők nagyot kaszálhattak a történtekkel. 

A lapnak megszólaló elemzők szerint az Uber 69 milliárd dolláros értékelése kijózanító pillanat, és a vállalat most megmutathatja, mire is képes valójában. A magánkézben lévő Uber éveken át a befektetők egyik kedvenc célpontja volt, pár év alatt az értéke 60 millió dollárról 76 milliárdra kúszott fel. 

De közben, ahogy közeledett a tőzsdei bevezetés időpontja, illetve ahogy kiszivárgott a 120 milliárd dolláros értékhatár, sorra jöttek a problémák. Csökkenő forgalomnövekedés, elfogytak a potenciális jelentős új piacok, közben pedig világszerte bukkantak fel az egyre versenyképesebb ellenfelek. 

Gondot jelentett az is, hogy több, jelenleg is részesedéssel bíró befektető korábban alacsonyabb áron vásárolta be magát a cégbe, és nem kívántak a tőzsdei árakon további részvényeket venni. A 2009-es alapítása óta az Uber tízmilliárd dollár értékben hozott be befektetőket, emiatt viszont számos jelentős és ismert befektető már eleve rendelkezett részesedéssel. 

Ráadásul időközben tőzsdére ment az Uber legfőbb amerikai vetélytársa, a Lyft is, szintén rosszabb eredménnyel, mint amire számítottak, ez pedig szintén sötét felhőket jelentett az Uber IPO-ja fölé. 

Április végére már az Ubernél is érezhették, hogy baj lehet, mert fokozatosan csökkentették a bevezetésre tervezett részvényárat, illetve a várható értékelést is mérsékelték, előbb 100, majd 80-91 milliárd dollárra belőve a cég értékét. 

Az Uber vezetői és a nagybankok képviselői végül május 9-én ültek össze, hogy döntsenek a végső részvényárfolyamról: állítólag az igazgatótanács tagjai szerettek volna magasabb árat megszabni, de a Goldman és a Morgan Stanley képviselői a 44-50 dollár közötti árat erőltették, mivel szerintük a potenciális nagybefektetők csak erre az alacsonyabb árra lesznek kíváncsiak. 

Állítólag aznap este egy New York-i Michelin-csillagos étteremben ünnepelték meg az Uber vezetői a Morgan Stanley bankárainak meghívására az árak megszabását, és a hangulat kifejezetten jó volt. Egészen másnap reggelig, amikor bevezették a céget a tőzsdére, és az árfolyam zuhanni kezdett. A 45 dolláros árról csütörtökig 43 dollárra ment le az árfolyam, de ez már erős korrekciónak számít, szerdán 41,29 dolláron zárt például.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.