Kedd reggel megkezdődött a május 29-én elsüllyedt turistahajó kiemelése a Margit hídnál. Először tehermentesíteni kellett a roncsot, ezért folyamatosan szivattyúzni kell a vizet. Nem sokkal azután, hogy megkezdődött a turistahajó kiemelése, sikerült elemelni a Hableányt a mederfenékről, felszínre került a kapitányi híd is. Látszott, hogy a hajó teteje komolyan megsérült.
A kapitányi hídhál egy holttestet is találtak, aki valószínűleg a hajó kapitánya lehetett. Nem sokkal később még három holttestet hoztak felszínre a hajóbból.Még további négy embert keresnek a Hableány utasai közül.
Kora délután teljesen kiemelték vízből a Hableányt, hogy lassan átemeljék a mellette álló uszályra, amivel aztán elszállítják a Margit hídtól. Ezután a rendőrség bűnügyi helyszínként vizsgálja át a járművet.
Azt egyelőre nem tudni, hogy maradtak-e még holttestek a hajóban.
A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.
Mivel az emelés közben a Hableány becsúszott egy uszály alá, ezért egy időre leállították a mentést. Mivel a hajón jobb oldalán egy sérülést is találtak, ezért valamivel 9 óra után egy újabb drótkötelet is behúztak megborult fara alá.
Mentés közben az egyik tűzoltóhajóhoz érkező motorcsónak megbillent a nagy sodrás miatt, és egy ember a Dunába esett. Szerencsére gyorsan ki tudták menteni.
Délelőtt egy rövid időre Pintér Sándor belügyminiszter is kinézett a helyszínre.
A kapitányi híd felbukkanása után az emeléssel megálltak, és egy tűzoltóbúvár elkezdte felderíteni azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában. Ha további holttestet fedez fel, az az elsődleges, hogy felhozzák. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás.
A kiemelés volt a mentés legkritikusabb pontja, attól tartottak, hogy a tehertől a hajótest megroppan. A Clark Ádám úszódaru tervezője reggel még arról beszélt az M1-en, hogy a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésekor egy ponton meg is roppanhat a hajó gerince. Götz Sándor hajómérnök szerint elképzelhető, hogy a hajót az ütközéskor olyan sérülés érte, ami miatt le kell állítani a kiemelést.
A tervek szerint először a kapitányi hídig emelik meg a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozzák, és az előre odavitt uszályra helyezik.
Az egyes fázisok során a búvárok behatolnak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.