Miközben a nagy techcégek egyre több és több információt tudnak meg rólunk folyamatosan, és egyre közelebbről követik nyomon minden lépésünket, van egy dolog, amiben elég biztosak lehetnek: minket ez az egész nem is zavar annyira.
Az Axios iparági felméréseket ismertetve ír arról, hogy a techóriások fogyasztóinak többségét annyira nem zavarja a személyes adatainak sorsa mindaddig, amíg jó termékeket vagy szolgáltatásokat kap ezektől a cégektől.
Az IBM februárban tett közzé egy felmérést, melyben azt találták, hogy a felhasználók 71 százaléka szerint megéri áldozni a személyes adataink védelméből a technológiai előnyökért cserébe. Nem arról van persze szó, hogy a felhasználókat ne érdekelné az adataik sorsa: 81 százalékukat e felmérés szerint kifejezetten foglalkoztatja, hogy jól kezelik-e őket. De közben mindössze 45 százalékuk nyúlt a privacy-beállításokhoz az elmúlt év során a különféle oldalakon, és a megkérdezetteknek mindössze 16 százaléka hagyott ott valamilyen oldalt, miután kiderült, hogy nem megfelelően bántak a felhasználók adataival.
Az Axios saját felmérése szerint a 18 és 24 év közötti netezők 46 százaléka olvasás nélkül, kattintás nélkül fogadja el a felhasználási feltételeket az egyes oldalakon. Ami persze nem feltétlenül az ő hibájuk: elég pontosan lehet tudni, hogy ezeket a felhasználási feltételek rendkívül nehezen kihámozható és követhető nyelvezeten fogalmazzák meg, rendkívül hosszasan. Nemrég a New York Times egy látványos projekttel meg is mutatta mindezt.
Ráadásul hiába az elmúlt évek adatkezelési ügyei, a nagy techcégek az Egyesült Államokban (a notórius Facebook kivételével) még mindig a leginkább megbízhatónak ítélt vállalatok közé tartoznak: az Amazon, a Microsoft és a Google is jól szerepel az ilyen felméréseken.
Ezért lehet az, hogy miközben szakértők sora igyekszik figyelmeztetni minket a szemünk láttára kibontakozó megfigyelő kapitalizmus (surveillance capitalism) veszélyeire, számos felhasználó továbbra sem egy digitális börtönként, hanem rengeteg lehetőséget magába rejtő, remek szolgáltatásként éli meg ezeket a fejlesztéseket.
Melyek a napi felhasználó élmény szintjén persze igazolhatóak is: az Axios újságírója például az Amazon Go új, automatizált boltjáról mesélt, ahol a rendszer folyamatosan nyomon követni, hogy hol jársz a boltban, mit nézel meg a polcon, vásároltál már korábban náluk, akkor milyen más termékekkel együtt, illetve hogy milyen termékekre szoktál rákeresni az interneten.
Számtalan hasonló példát lehetne hozni, melyekkel az újgenerációs techcégek állnak sorra elő, mondjuk az okos asszisztensekbe építve, és melyeket milliók használnak nap mint nap, rengeteg személyes és viselkedési adatot kiadva magukról, miközben az a kérdés, hogy mit lehessen kezdeni ezekkel az adatbázisokkal, ma még alig-alig van csak felvetve, nemhogy szabályozva.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.