Este könnyebb edzeni, mint reggel

Mindenkinek megvan a maga ritmusa: van, aki a nap indításaként, van aki annak végén, a stressz levezetése végett szeret inkább mozogni. Mindkettőnek más hozadéka van, és most már azt is tudjuk, mik ezek pontosan. A Washington Post közölt összefoglalót arról, hogy mik a reggeli, és mik az esti edzés előnyei a legújabb kutatások szerint. 

Futók a durbani maratonon 2019. június 9-énFotó: RAJESH JANTILAL/AFP

A friss kutatások szerint a reggeli testmozgás inkább aktivizál bizonyos géneket az izomsejtekben, és ezáltal növeli azok képességét a cukor és a zsír lebontására, így azok számára, akik fogyni akarnak, vagy 2-es típusú cukorbetegséggel élnek, hatékonyabb lehet egy napindító edzés. Viszont az esti edzés nagy előnye, egy másik kutatás szerint, hogy ugyanahhoz a teljesítményhez nap végén kevesebb oxigént használunk fel, így a teljesítmény minősége szempontjából inkább ajánlott ez a napszak. 

Gad Asher, az izraeli Weizmann kutatóintézet biomolekuláris kutatócsoportjának vezetője szerint tudományosan is megalapozott az az állítás, hogy ugyanolyan tempó mellett reggel korábban kimerülünk mint este, míg egy esti edzés során ugyanazzal az energiabefektetéssel jobb teljesítményre vagyunk képesek. 

Asherék egereket és embereket futtattak futópadokon, és ugyanazt találták: este kevesebb oxigén elegendő ugyanahhoz a teljesítményhez. 

Paolo Sassone-Corsi, a Kaliforniai Egyetem anyagcsere-kutatója és csapata hasonló kísérletek nyomán más típusú megállapításokat tett. Ők tanulmányozták az izomsejtek változásait a reggeli edzések nyomán, és azt találták, hogy nagyon fontos az edzés időpontja ebből a szempontból. A kutatások szerint a késő reggeli időpontban tartott edzés során a legintenzívebbek az anyagcsere-folyamatok, azaz a zsír és a cukor lebontása a sejtekben. Sassone-Corsi szerint ebben a folyamatban egy bizonyos fehérje, a HIF1-alfa a kulcsa mindennek, ez irányítja ugyanis a test cirkadián ritmusát, azaz, hogy milyen ritmusban alszunk, vagyunk ébren, eszünk és mozgunk, ami értelemszerűen nagyban befolyásolja az anyagcserét is. 

A világhírű Mayo-klinika kutatója, Edward R. Laskowski is egyetért ezekkel a megállapításokkal. Szerinte további érv a reggeli mozgás mellett, hogy éberebbé tesz, és segíti a kognitív funkciók működését a nap során. Az esti edzésnek lehet stresszoldó funkciója, de egy túl késői mozgás már annyira energizálhatja a testet, hogy kihathat akár az éjszakai pihenés minőségére is. (Washington Post)

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.