Orosz metrógyártóval vágott közös üzletbe a londoni magyar nagykövet

politika
2019 augusztus 05., 11:49

Az Index az orosz Transmashholding közleménye alapján ír arról, hogy az áprilisban alakult magyar cég, a Magyar Vagon Zrt. két közös vállalatot is alapított a Transzmashholding orosz metrógyár svájci leányvállalatával, a TMH International AG-vel. 

Az egyik a TMH Hungary Invest Zrt. befektetési vállalat, a másik pedig a Transmashholding Hungary Kft. Mindkét cégben 50-50% a tulajdoni arány a magyar és az orosz tulajdonosok között.

Mint a lap írja, különösen érdekes, hogy két új magyar-orosz közös cégben résztvevő Magyar Vagon Zrt. tulajdonosa, egyetlen részvényese Szalay-Bobrovniczky Kristóf, londoni magyar nagykövet. Szalay-Bobrovniczky korábban a Századvég kuratóriumának elnökhelyettese volt, 2014 végén le is fotózták Londonban Habony Árpáddal. Mint korábban megírtuk, Szalay-Bobrovniczkyt fideszes körökben Habony Árpád jobbkezeként ismerték akkoriban. Szalay-Bobrovniczky Kristóf felesége, Szalay-Bobrovniczky Alexandra pedig Budapest főpolgármester-helyettese .

Szalay-Bobrovniczky Kristóf a 2018 szeptemberi brit-magyar találkozón, Orbán Viktor mellett
photo_camera Szalay-Bobrovniczky Kristóf a 2018 szeptemberi brit-magyar találkozón, Orbán Viktor mellett Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsõdi Balázs/MTI/MTVA

A lap az orosz közlemény alapján arról ír, hogy a cégek a Dunakeszi Járműjavító Kft. megvételében érdekeltek. A Dunakeszi Járműjavító Kft. a tervek szerint az egyiptomi piacra fog 1300 személyszállító kocsit gyártani az orosz anyacéggel közösen. 

Hogy a Dunakeszi Járműjavító eladósorba kerülhet, azt már lehetett tudni: a kormány nemrég határozott arról, hogy a Járműjavító "a versenyeztetés mellőzésével kerüljön értékesítésre a TMH Hungary Invest Zrt.", azaz a közös magyar-orosz befektetési cég részére. De mint az Index megjegyzi, a kormányhatározat június 30-át jelöli határidőként a megállapodások megkötésére, az pedig már lejárt.

A lap korábban írt arról, hogy problémát jelenthet, hogy Dunakeszin is gyártják a Stadler emeletes vonatait, és a svájci Stadler nem akar a gyártási részleteken az orosz konkurenssel megosztozni, ezért már kilátásba helyezték, hogy felülvizsgálják akár a gyártás teljes leállítását is.