Eredetileg egy veszprémi körforgalomba tervezték a József nádor téri szupergiccses porcelánszobrot

Hogyan is kell ezt finoman megfogalmazni, vegyes fogadtatásban részesült a felújított József Nádor téren felállított porcelánfa. 

Fotó: szily lászló/444

Szily kolléga például szupergiccsesnek nevezte, ami szerinte nem más, mint a téren található Herendi porcelánbolt reklámja. 

A bírálatok miatt megszólalt a tervező Meixner-Hegyi Etelka. Posztjából - amit a 24.hu vett észre - az derül ki, hogy a porcelánfa tervei a 2. Gyurcsány-kormány idején készültek (legalább tudjuk, ki ezért a felelős). „Már akkor is az szerepelt a briefben hogy LEGYEN ERŐS REKLÁMHORDOZÓ mely a világ legnagyobb porcelánmanufaktúrájának tudásvagyonát mutatja be egy fontos közlekedési csomópontban”. Ami egyébként a Veszprém Arénánál van. A tervező szerint éppen azért, hogy ne legyen giccses, „a herendi tudásvagyon legerősebb sarokpontját a kézi festést eleve kihagytuk a tervezésből”. Meixner-Hegyi Etelka szerint az eredeti életfa „rendeltetése tehát az volt, hogy a nyugatról (Győr felől) érkező forgalmat Herend felé irányítsa. Akkoriban mindenki boldog volt, hiszen hazai körforgalmaink ékességei zömében szalmabála hóemberek voltak.” 2008-ról van szó.

Az is befolyásolta a porcelánfa végső formáját, hogy körforgalomba állították fel. „Mint azt egy korábbi intetjúban el is meséltem, a végső forma erősen aláment a funkciónak, az eredeti terveket az akkori Képző és Iparművészeti Lektorátus javaslatára jóval robosztusabbra és szimmetrikusra módosítottuk, mondván erős szélnek és középrecsúszó kamionoknak kell ellenállnia.” Ami jó hír, hogy ha esetleg a József Nádor térre behajtana egy kamion. 

A Veszprém Arénánál lévő szobor valóban nem festett. Csakhogy azóta készült már egy újabb, szintén Veszprémben, egy másik körforgalom közepén állították fel most nyáron, ami már festett. Az alkotást a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. ajánlotta fel Veszprémnek, ezt a Viktória minta díszíti.

És akkor itt van a harmadik, a József Nádor téri. Ez is festett, de már nem Viktória-mintás, hanem Rothschild-mintás. 

Emiatt írhatta a tervező azt, hogy 

„mivel a porcelánkészítés alapvetően sokszorosító eljárás, és a szobor tulajdonosa a Manufaktúra, nem állít valótlant amikor azt mondja DIREKT IDE KÉSZÜLT. Az adott legújabb példány valóban ide KÉSZÜLT, viszont nem most és nem ide TERVEZTÉK, ráadásul szándékoltan festetlenül tehát NEM ÍGY”. 

A Herendi azt írta egyébként, hogy a műalkotás mérete és technológiája miatt is egyedi. Ezt megerősíti a tervező is: „aki már foglalkozott porcelánnal, pontosan tudja hogy méretét és kivitelezését tekintve a világon egyedülálló technikai csoda, hazánkban pedig példaértékű csapatmunka és emberi teljesítmény. (Minden nagyrabecsülésem a kivitelezőké és erre kérek mindenkit próbálja meg innen nézni)”

Végül azzal zárja, „ebben a helyzetben (is) leginkább a szerencsétlen kontextus és az érzelmi projekciók számítanak sok összemosott, kitalált részlettel. (Ami teljesen érthető, a kivágott fákat természetesen még ennél is jobban sajnálom.”)