Az Európai Űrügynökség (ESA) bejelentette, hogy megváltoztatta egy megfigyelő műholdjának pályáját, hogy elkerüljön egy esetleges ütközést az Elon Musk alapította SpaceX egyik műholdjával.
Az ESA a Twitteren számolt be a manőverről, amivel „az Aelous globális széljárás-megfigyelő műhold hajtóművét begyújtották, hogy kimozdítsák az SpaceX műholddal való ütközőpályáról”.
Az űrhivatal közleménye szerint a tudósok úgy döntöttek, a legbiztonságosabb, ha a műhold magasabb pályára áll. Azt mondták, a hétfőn végrehajtott manőver az első olyan volt, amivel egy működő műholddal való ütközést kellett elkerülni. Többnyire a már nem működő vagy korábbi ütközések miatt darabokra hullott műholdakkal való ütközéseket kell elkerülnie az ESA műholdjainak.
Az ESA szerint a karambol esélye 1 az 1000-hez volt. Az Európai Űrügynökség szakértője a dpa-nak azt mondta: a SpaceX messzemenően együttműködött az európai ügynökséggel, de ez nem mindig van így, vannak műhold-üzemeltetők, amik nem is reagálnak a megkeresésekre, márpedig egyeztetés hiányában előfordulhat, hogy két műhold ugyanabba az irányba indul el.
A SpaceX, amit 2002-ben alapított Elon Musk, májusban állította Föld körüli pályára a vállalat Starlink nevű globális műholdas internetszolgáltatásához használandó első 60 műholdját. A műholdhálózat fellövése aggodalmat keltett a csillagászok körében, akik az ütközések veszélyére figyelmeztettek. A SpaceX összesen 12 ezer műholdat akar pályára állítani az egész bolygót körbevevő Starlinkhez.
A Föld körül egyre több magánvállalat műholdja kering, az ESA adatai szerint már kb. 20 ezer. Az űrügynökség ezért az űrbiztonság miatt novemberre tanácskozást hívott össze egy „űr-KRESZ” kidolgozására. (MTI)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.