Budapest mellett több vidéki nagyváros is rosszul járhat, ha törvénybe foglalják, hogy az önkormányzatoknak elsődlegesen a tömegközlekedést kell finanszírozniuk az iparűzési adóból. Az erről szóló tervet Tuzson Bence miniszterelnökségi államtitkár jelentette be egy héttel ezelőtt.
A 24.hu Győr példáját idézi fel, ahol évente átlagosan 21-23 milliárd forint érkezik be iparűzési adóból. A lap szerint a város eddig viszonylag olcsón megúszta a tömegközlekedést, ugyanis nincs saját, önkormányzati fenntartású buszvállalata. Ehelyett a Kisalföld Volánnal, majd öt éve annak jogutódjával, az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-vel szerződtek. Az ÉNYKK az idei költségvetésből 1,6 milliárd forintot kap különböző jogcímeken, amiért cserébe 30-40 éves Ikarusok is járnak az utakon, a buszok átlagéletkora 20 év körül van.
Neupor Zsolt korábbi ellenzéki képviselő azt mondta a 24.hu-nak, hogy egy saját közlekedési társaság alapítása nagyjából 10 milliárd forintba kerülne a városnak, nem beszélve a fenntartásról.
A költségektől tartva Győr nem is alapított saját céget, most viszont szembekerülhet az állami monopóliummal, az ÉNYKK ugyanis néhány hete beolvadt a Volánbusz Zrt.-be, ami országszerte látja el a helyi és helyközi buszos tömegközlekedést.
„2020-ra Győrnek és számos nagyvárosnak ezzel a monopolhelyzetben lévő nagyvállalattal kell letárgyalnia a szolgáltatás ellátásának újabb feltételeit, ami sokkal nagyobb kihívás lesz, miután a kormány kinyilvánította, hogy a terheket az önkormányzatoknak kell viselniük az iparűzésiadó-bevételből” - írják.
„Nem tudom mire vélni, hogy ez mi a túró” - mondta múlt héten Karácsony Gergely a kormány tervéről. A főpolgármester arról beszélt, hogy a javaslat egy szó átírását jelenti a törvényben: eddig az szerepelt benne, hogy az iparűzési adót különösen a tömegközlekedésre kell fordítani, mostantól az szerepelne benne, hogy elsődlegesen.
Sokan azt gyanítják, hogy a kormány így húzná ki magát a budapesti tömegközlekedés finanszírozásából, már csak azért is, mert Tuzson Bence azt mondta, „ha Tarlós István tudta finanszírozni a főváros tömegközlekedését, akkor Karácsony Gergelynek is kell tudni”.
Csakhogy ez így nem állja meg a helyét, Tarlós éveken át rendszeresen arra panaszkodott a sajtóban, hogy több kormányzati támogatásra lenne szükség a BKV finanszírozásához. Arról, hogy ez milyen fenntarthatatlan állapotokhoz vezetett, nemrég részletesen is írtunk.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön azt mondta, nem szándékoznak kifarolni a BKV finanszírozásából, és minden forrás rendelkezésre áll, amit Tarlós idején biztosítottak.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.