Hatalmas nagy kamunak tűnik elsőre a panaszok.com nevű feljelentős-panaszkodós fogyasztóvédelmi weboldal

INTERNET
2019 december 30., 15:22

Szerkesztőségünk egy D-kategóriás alhíresség, a VV Béci nevű valóságsószereplőből lett Young G nevű rapper friss Facebookos reklámposztjából szerzett tudomást egy titokzatos, sok tekintetben lenyűgöző és rendkívül vicces magyar nyelvű weboldal létezéséről. Aminek az élvezeti értékét nemhogy csökkentené, de kifejezetten növeli, hogy bizonyos jelek arra mutatnak, hogy nem kizárt, varacskos nagy kamuról van szó.

A kérdéses oldal a panaszok.com, ami önmagát a címoldalán "Európa legnagyobb panaszplatformjának" nevezi, egy másik aloldalán pedig azt állítja, hogy "Magyarország első és egyetlen reklamációs oldala a Panaszok". Ez mondjuk egészen biztosan nem igaz, hiszen Magyarország első reklamációs oldalát, az Index/blog.hu istállójába tartozó Tékozló Homárt én alapítottam 14 évvel ezelőtt Rádi "Jackyll" Gáborral együtt és a Homár azóta is vígan zakatol.

De a panaszok.com-ban messze nem ez a legérdekesebb.

Az oldal nem akármilyen, hanem fogyasztói panaszok gyűjtőhelye. Vagyis egy olyan fogyasztóvédelmi oldallal állunk elvileg szemben, ahol a nagyközönség a boltban/étteremben/díjbeszedőnél/akárhol elszenvedett sérelmeit meséli el a sorstársaknak.

Klasszikusnak nevezhető, népszerű online műfajról van szó, ami elvileg igen komoly csapdákat rejt a publikálóra nézve. A fogyasztói panaszoknak ugyanis lényege, hogy az ember nem csak úgy általában, hanem konkrét cégekre, márkákra, termékekre, szolgáltatásokra vagy alkalmazottakra panaszkodik. Annak idején éppen ezért volt elég kemény küzdelem átverni az Indexen, hogy elindíthassuk a Homárt. A lapvezetés kifejezetten tartott ugyanis attól, hogy a néven nevezettek sorozatban fognak pereket indítani. (A valóság ezzel szemben az volt, hogy amíg én csináltam a Homárt, egyetlen ügy sem jutott bíróságig.)

Emiatt is különös érdeklődéssel kezdtem el nézegetni a panaszok.com-ot. Aminek már a nyítóoldalon olvasható önreklámja is elég vicces:

Nyitásnak véletlenszerűen beírtam az IKEA nevét az e célra szolgáló felületre.

18 ikeás panaszt listázott ki a találati oldal. Az érdekes volt, hogy egy, a bal alsó sarokban felpattanó ablak állítása szerint az utolsó 24 órában 17 felhasználó írt panaszt az IKEA-ról, miközben a listából kiderült, hogy a legfrissebb bejegyzés május 27-ei.

De ennél sokkal izgalmasabbak voltak maguk a panaszok.

Az első, amit elolvastam, így hangzott:

Nem kaptam meg a terméket

Sajnos nem kaptam meg azt a terméket, amit az online boltban rendeltem. A weboldal azt írta van raktáron, viszont mégsem kaptam meg. Frissíteni kéne mindig az online felületet, hogy valós adatokat mutassanak.

Ugye, hogy ez annak is furcsa, aki nem csinált életében egyetlen fogyasztóvédelmi oldalt sem?

Nézzük tovább!

Hiányos termék

Vettem az IKEA-ban egy szekrényt. Nem mellékelték a rögzítő csavarokat. Másnap visszamentem, és nem akarták elhinni. Sok időmbe telt, mire adtak hozzá. Azt gondolják, hogy hazudtam.

Most már kifejezetten izgatottan kattintottam rá a következőre:

Nem volt meg a rendelésem

Múltkor előfordult, hogy rendeltem egy kis asztalt és megérkezett róla az e-mail. Utolsó órában mentem be érte, mert így értem rá, de mire bementem már nem volt meg.

Igen, jól érzed. Ezek olyan fogyasztói panaszok, ahol a károsult csak azt nem árulta el, hogy mikor, milyen termékkel és hol akadt problémája. Sok-sok év tapasztalatából mondom, hogy rengetegféle fogyasztói panasz létezik, én magam konkrétan tízezres nagyságrendben olvastam ilyeneket, a tárgyszerűtől a kétségbeesetten és humorizálón át az anyázósig, de soha, egyetlen egy olyan sem akadt köztük, ahol a felháborodott vevő "egy szekrényt", "egy asztalt" sőt úgy általában "terméket" emlgetett volna és ne írta volna le, hogy pontosan miről van szó. Ugyanígy teljesen életszerűtlen, hogy egy valódi vevő ne említse meg, hogy melyik IKEA-ban csesztek ki vele és pontosan melyik napon.

A 18 IKEÁS panaszból ehhez képest 17 sem konkrét terméket sem helyszínt nem említett, az egy kakukktojásban a budaörsi áruház éttermének egyik fogását kritizálták.

Érdekes jelenség, hogy az IKEA-val elégedetlen, panaszos levélíróknak vagy gyakori családnevük van - Mészáros, Hegyi, Lengyel, Buday, Katona, Hargitai, Csillag - vagy ha ritkább, akkor nincs Facebook-accountjuk, tiszta véletlenül egyiknek sem.

Szintén meglepő jelenség, hogy az IKEA-val kapcsolatban kizárólag április-májusban írtak panaszt a felhasználók, azóta egyet sem. És ez nem egyedi: a Lidl miatt összes panasz egy jó egyhónapos időszakon belül érkezett, előtt-utána egy sem.

Az oldalon nem minden panasz ilyen életszerűtlen. Pont emiatt feltűnőek azok, amiket mintha viccből írt volna egy talán nem is valódi Naiv Ügyfél. Mert - hogy, hogy nem - a szintén véletlenszerűen kiválasztott McDonald's-os vagy aldis panaszok között egy rakás olyan akad, ahol konkrét üzletet, nyugtaszámot és egyéb, beazonosítható elemeket emlegetnek.

Pár órás kattintgatás alapján úgy tűnik, hogy a publikált levelek egyik fele vagy szürrealista vicc, mint az a Főtaxit kritizáló levél, miszerint

Foglalt volt a szám egész este

Péntek este hívogattam őket és nem viccelek több mint 15 percen keresztül a szám foglalt volt.

Vagy mint az, ami már egyenesen műalkotás, konkrétan prózavers:

Kiszakadt liszt

Vettem a bécsi úti tescoban egy lisztet aminek ki volt szakadva az alja és csak otthon vettem észre. Jó lenne ha figyelnék.

Vagy kabarétréfa:

Elírták a nevem a kávén

Olyan egyszerű leírni egy nevet : Dina. A barátnőmnek vittem a kávét és olyan szépen elírták a nevét rajta, hogy jót derültünk rajta az irodába. P betűvel kezdték a nevét. De azért nyilván kínos is volt.

Vagy még jobb kabarétéfa:

Unalmas volt a darab

Igazából vegyesek az érzéseim. A színház rendben volt és a személyzet is, de a darab több volt, mint unalmas. Nem bírtam visszatartani, hogy olykor-olykor ne ásítsak. Tudom elég undorító dolog, de egyszerűen nehéz volt nem ásítani, pedig fitten érkeztem.

Vagy csak simán kamugyanús. Míg a másik felük akár valódi fogyasztói panasz is lehet.

Persze a fake news-gyanúsak az igazán szórakoztatóak, mint a Nemlétező Mazochista Fosóemberé:

felfordul a gyomrom

Mindegy, hogy mit eszek itt, felfordul a gyomrom. Hogy lehet, hogy egy kis krumplitól, egy sima sajtburgertől és McFreeze-től nem tudok felállni a WC-ről? Folyton puffadást okoz, émelygek. Minden alkalommal megbánom, ha bármit megkóstolok itt.

Vagya Belozzo Étterem Gasztrokritikusáé:

Átlagos carbonárát kaptam

Átlagos carbonara tésztát kaptam egy viszonylag magas áron. Lehet, hogy én vártam tőle túl sokat.

Nem is beszélve az Adidas Novellistájának kis remekéről:

Kellemetlen helyzetbe kerültem

Nem tudtam választani és szükségem lett volna egy kevés segítségre a cipő részlegen. Nem állt ott senki, ezért oda mentem a pulthoz, hogy segítséget kérjek. Két alkalmazott beszélgetett én vártam egy kicsit nem akartam őket megzavarni, de igazából nem is zavartatták magukat. Folytatták tovább a beszélgetést annak ellenére, hogy ott álltam mellettük. Mikor megmertem szólalni, hogy elnézést úgy néztek rám, mintha valami szörnyű dolgot mondtam volna. Én éreztem magam kellemetlenül.. Természetesen segített egy úr és utána teljesen kedves volt, csak a kezdet volt érdekes.

Szóval hibátlan tartalmat kínáló szórakoztató oldallal van dolgunk, de mi ennek az értelme? Úgy értem, mi benne az okosság/üzleti modell? Főleg, hogy az oldalon nem találtam hirdetéseket.

Ezt kiderítendő felhívtam az oldal alján megadott telefonszámot, az azonban nem volt kapcsolható. Az Általános Szerződési Feltételek szövegéből kiindulva az oldalt egy BU Technolgies nevű budapesti kft üzelemteti, amelynek minden aláírásra jogosult tisztségviselője és tulajdonosa török. Az ügyvezető és egyben tulajdonos jelenleg az isztambuli lakcímmel rendelkező Elcin Gökhan.

Ha sikerül elérnem őket, ismét jelentkezem.